برگرفته شده از سایت خودرو بانک
آشنایی با TT خوش استیل
آئودی TT خودرویی با شتاب سریع، هندلینگ فوقالعاده، کارایی قابل توجه و ظاهر درونی و بیرونی زیبا و قابل توجه است که برای رانندگی در جادههای پر پیچ و خم، یکی از جذابترین گزینهها محسوب میشود. آئودی TT از سال 2010 به منظور کسب سهم بهتری از بازار، سادهسازی شد و تمامی تیپهای آن، با موتور چهار سیلندر توربوشارژر و گیربکس S-tronic دو کلاچه آئودی تولید شدند و مدل V6 دیگر در دسترس خریداران نبود. همچنان تمامی تیپها مجهز به سیستم چهارچرخ محرک Quattro شدند که موجب افزایش قابلیت اطمینان خودرو در هنگام حرکت و ارایه حالتهای مختلف رانندگی، نظیر آب و هوای بارانی، برفی و ... میشود. مدلهای دیفرانسیل جلو از این سال دیگر در بین گزینههای قابل انتخاب حضور نداشتند و تنها در نمونههای تولیدی 2007 الی 2010، میتوان تیپ دیفرانسیل جلو را پیدا کرد. طراحی منحصربفرد این خودرو باعث شد تا موفقیت بسیار خوبی در فروش را تجربه کند و در بازارهای اروپایی جای خود را به سرعت پیدا کرد.
یکی از موارد جالب در مورد آئودی TT شاسی آن است که از ترکیب 69٪ آلومینیوم و 31٪ فولاد ساخته شده که البته در نسخه رودستر، این نسبت متفاوت است. آئودی بیشترین قسمت فولاد را در عقب خودرو به کار گرفته تا بتواند تعادل وزن مناسبی را برای خودرو فراهم کند. یک کوپه ساده و کاربردی، همه آن چیزی بود که آئودی میخواست به مشتریانش ارایه دهد و خوشبختانه توانست در این امر، موفق شود. آئودی TT نخستین ساخته این شرکت در سگمنت کوپه اسپرت بود که توانست در بازاری که به طور انحصاری توسط بی ام و و پورشه تسخیر شده بود، فروش موفقی داشته باشد و فروشش را تا به امروز ادامه دهد.
آئودی TT هیچگاه به صورت منظم و درست به بازار ایران عرضه نشد و تنها در سالهای بسیار دور، توسط چند شرکت در تعدادی بسیار محدود وارد کشور شد و عرضه آن متوقف شد. حال در بازار کشور هنوز نمونههای کروک و کوپه این خودرو حضور دارند که با وجود گذشت چندین سال از تردد آنها، هنوز هم جذاب و مدرن به نظر میرسند. نمونههای کارکرده آئودی TT در بازار ایران طرفداران خاص خود را دارند و در این مقاله از خودروبانک قصد داریم تا با یکی از تمیزترین نمونههای موجود در بازار ملاقاتی داشته باشیم.
طراحی خارجی، خودرویی از آینده
از آنجایی که با یک اسپرت کوپه روبرو هستیم، اینکه خودرو مورد نظر ما کم ارتفاع باشد، امری طبیعی است که البته برای تردد در جادهها و خیابانهای کشورمان مشکل ساز خواهد بود. طراحی تخممرغی آئودی TT و هارمونی بسیار خوب بین خطوط جلویی، کناری و عقب TT باعث شده تا این خودرو نهتنها در بازار ایران، بلکه در بازارهای جهانی هنوز هم جذاب و زیبا باشد و براستی باید گفت که آئودی طراحی تمام ناشدنی را برای این خودرو انجام داده است. شیب زیاد شیشه عقب و امتداد آن تا سپر جلو باعث میشود تا آیرودینامیک خودرو به خوبی حفظ شود و بال کوچکی که در عقب خودرو قرار داده شده، وظیفه افزایش فشار را به عهده دارد.
متاسفانه باید گفت که در ایران، اکثر آئودی TT های موجود دستخوش تغییرات ظاهری شدهاند که بسیاری از آنها غیراصولی بوده و به سختی میتوان نسخهای را پیدا کرد که بدون دستکاری باشد و کماکان با همان اصالت اولیه باشد. رینگهای 18 اینچی و زیبایی چراغهای جلو با ظاهری تهاجمی و جنگنده، که ناشی از زبان طراحی آئودی است، جذابیتی دو چندان به خودرو بخشیدهاند که البته در نمونه مورد تست توسط مالک تغییر کردهاند. نمونههایی از آئودی TT نیز مجهز به رینگهای سفارشی 19 اینچی هستند. با توجه به کمیاب بودن خودروهای کوپه در کشورمان، و سبک و سیاق خاص طراحی آئودی TT میتوان امیدوار بود که هنوز این کوپه پا به سن گذاشته، در گذر از کوچهها و خیابانها، توجه عابرین را به خود جلب نماید.
کابین، بچه اسپرت آلمانی
طرح کلی داشبورد آئودی TT بسیار دلرباست و حتی پس از گذشت چندین سال، میتوان آن را زیبا نامید. ادوات کنترلی بسیار ارگونومیک طراحی شدهاند و کاربر میتواند به راحتی با آنها کار کند و تنها قسمتی که کار کردن با آن برای راننده میتواند دشوار باشد، تنظیمات مسیریاب ماهوارهای است که البته این پیچیدگی، یک عادت در بین خودروسازان آلمانی محسوب میشود. سبک طراحی تعلیق جلو و رینگها، حالتی خاص را برای صندلیهای جلو ایجاد کردهاند که میتوان آن را شبه اسپرت نامید. در صورتی که صندلیهای کوچک عقب را بخوابانید، حجم صندوق عقب به 651 لیتر افزایش مییابد که رقمی قابل توجه در بین کوپههای اسپرت است.
صندلیهای این خودرو مجهز به چرم آلکانترا هستند که نسبت به دیگر انواع پارچه، کمتر عرق میکنند، قابل شستشو هستند و راننده حس بهتری پس از نشستن بر صندلیها خواهد داشت.
غربیلک فرمان به صورت D-Cut طراحی شده که باعث میشود فضای پای بهتری برای راننده ایجاد کند. همچنین به سبک خودروهای آلمانی، سوئیچ چراغها روی داشبورد و در قسمت سمت چپ فرمان قرار داده شده تا همواره یادآوری کند که سوار یک ژرمن هستید!
با وجود اینکه در این خودرو خبری از دکمه استارت نیست، اما در ازای آن شیفتر پشت فرمان وجود دارد که میتواند جذابیت رانندگی را دو چندان کند.
تیپبندی و امکانات
آئودی TT یک کوپه است و با سیستم 2+2 صندلی ارایه میشود، یعنی دو صندلی برای دو فرد بزرگسال در جلو و دو صندلی کوچک در قسمت پشتی که چندان راحت نخواهند بود. با این وجود، صندوق عقب آئودی TT بیش از استاندارد یک کوپه، فضای بار ارایه میدهد و در نسخه رودستر، نرم افزار و سخت افزار قدرتمندی که برای آن تدارک دیده شده، میتواند در زمانی کوتاه سقف را باز یا بسته کند. این خودرو در نمونههای مجهز به توربوشارژر و بدون توربوشارژر قابل انتخاب بود و هر مشتری بسته به نیازهای خود میتوانست رانندگی آرامتر یا هیجانانگیزتر را انتخاب کند. اگرچه نمونههای وارد شده به کشور همگی از نوع 2 لیتری توربوشارژ هستند.
تمامی تیپها به گیربکس S-tronic DSG مجهز هستند که این گیربکس بسته به انتخاب راننده، میتواند به صورت اتوماتیک یا دستی عمل کند و یا آنکه راننده، دندهها را با استفاده از شیفترهای پشت فرمان عوض کند. امکانات استاندارد تمامی تیپهای آئودی TT شامل تریم چرم داخلی با چرم آلکانترا، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان چرمی، سیستم صوتی 140 واتی با 9 بلندگو و یک پخش کننده CD، بلوتوث، چراغ مهشکن، اسپویلر عقب خودکار و رینگهای آلیاژی 18 اینچی میشوند.
در مورد امکانات ایمنی نیز می توان به مواردی همچون کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه های هوای جانبی برای صندلی های جلو که از سر و قفسه سینه سرنشینان مراقبت می کنند، سیستم های ترمز ABS، EBD و EBA، سیستم کنترل پایداری، نگهدارنده های فعال جلو خودرو و نمایشگر باد تایرها اشاره کرد.
آئودی TT در کشور در دو نمونه کروک و کوپه عرضه شده که هر دو از نظر فنی مشابه هستند. اما باید بدانید که سقف مدلهای کروک از نوع پارچهای است و نسبت به مدلهایی از کروک که سقف فلزی دارند، نگهداری بیشتری احتیاج دارد.
عملکرد آئودی TT
آئودی TT در نسخه توربوشارژر، پیشرانهای مشترک با محصولات فولکس واگن، نظیر CC و فولکس واگن گلف GTI دارد. موتور از سال 2010 به بعد کمی قویتر شد و گشتاور فوقالعاده آن را به هنگام رانندگی در جادههای خارج شهری احساس خواهید نمود. گیربکس اتوماتیک S-Tronic فراتر از حد انتظار ظاهر میشود و بسیار سریع و نرم، دندهها را یکی پس از دیگری تعویض میکند. سیستم تمام چرخ محرک، گزینهای نادر در بین کوپههای اسپرت است و از این نظر میتوان آئودی TT را یک خرید ارزشمند نامید، که متاسفانه نسخههای وارد شده به کشورمان از این آپشن، بیبهره هستند و شما یک کوپه جذاب اما دیفرانسیل جلو را زیر پای خود خواهید داشت. پاسخگویی فرمان و چابکی خودرو کاملاً قابل تحسین است، اما نه در حدی که شما را به یاد محصولاتی همچون پورشه کیمن یا پورشه 718 باکستر بیندازد. قابلیت تطبیق سیستم تعلیق با شرایط جاده، ویژگی مهمی است که خریداران آئودی آن را به عنوان یک آپشن مهم برای خودرو خود، در مقایسه با رقبا ذکر میکنند.
مشخصات فنی
مرسومترین و پرطرفدارترین تیپ در بین انواع آئودی TT تیپ مجهز به موتور دولیتری توربوشارژر، موسوم به TFSI بوده که در حداکثر توان کاری خود، 211 اسب بخار قدرت و 350 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. شتاب رسمی کوپه اسپرت آئودی، 6.1 ثانیه است که البته این رقم در شرایط مختلف تغییر خواهد کرد. حداکثر سرعت خودروهای آلمانی، معمولاً به 250 کیلومتر یا رقمی پایینتر از آن، محدود میشود و در خصوص آئودی TT نیز این رقم به 245 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. نمونههای وارد شده به کشورمان از تیپ دیفرانسیل جلو هستند مصرف سوختی در حدود 6 لیتر در هر صد کیلومتر را به خود اختصاص دادهاند.
حجم موتور | 2000 سی سی |
نوع پیشرانه | توربوشارژر |
حداکثر قدرت | 211 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 350 نیوتون متر |
جعبه دنده | 6 دنده استپ ترونیک |
وزن | 1405 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 6.1 لیتر در هر صدکیلومتر |
شتاب صفر تا صد | 6.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 245 کیلومتربرساعت |
آئودی TT در مدلهای 2007 الی 2011 به بازار کشور عرضه شد که در دو نسخه کروک و کوپه و هر دو با یک مشخصات فنی مشابه ذکر شده بودند. متاسفانه اکثر مدلهای موجود دستکاریهای غیراصولی شدهاند و شاید به سختی بتوانید نسخه تمیز و سالم را پیدا کنید. در سال های 85 شمسی که شرکتی به نام آمیغ فناور مشغول ثبت سفارش این خودرو برای عرضه در بازار بود، قیمت آئودی TT کوپه در حدود 46 میلیون تومان و نسخه کروک در حدود 57 میلیون تومان بود، اما حال قیمت آئودی TT کوپه در بازار بسیار متفاوت است و از 800 میلیون تومان گرفته تا 1.3 میلیارد قیمت خوردهاند. شاید خرید یک آئودی TT جذاب و هیجانانگیز باشد و هر ماشین بازی که سر از خودرو در بیارود، قطعاً به راحتی عاشق این کوپه زیبا میشود.
در انتها جا دارد از آقای علی معظمی صاحب خودرو جهت همکاری برای تهیه این گزارش از خودروبانک کمال تشکر را داشته باشیم.