کوئل
وظیفه کوئل تبدیل ولتاژ باطری به ولتاژ بالاتر مورد نیاز برای جرقه زدن شمع می باشد،بعضی از خودرو ها به ازای هر سیلندر یک کوئل دارند و بعضی دیگر تنها یک کوئل برای همه سیلندر ها.
کوئل از دو سیم پیچ ساخته شده است یک سیم پیچ با صد ها دور سیم و یک سیم پیچ با هزاران دور سیم که سیم پیچ دوم درون سیم پیچ اول قرار گرفته است.
سیم پیچ اولیه با دور پایین به دور سیم پیچ ثانویه با دور بالا قرار دارد و جریان الکتریکی وارد شده به سیم پیچ اولیه باعث القای الکتریکی در سیم پیچ ثانویه می شود و سیم پیچ ثانویه ولتاژ را تا چندین هزار برابر افزایش می دهد. و قطعه ای به نام دلکو وظیفه دارد تا با مهار کردن این ولتاژ باعث می شود تا هر شمع در زمان درست جرقه بزند. قطعه ای پلاتینی درون دلکو قرار دارد که ولتاژ خروجی از کویل ماشین را کنترل می کند.
در خودرو های امروزی به ازای هر سیلندر یک کوئل وجود دارد ، این موضوع به عملکرد بهتر موتور کمک می کند ، برای مثال اگر یک موتور v8 با سرعت 6000 RPM کار کند و برای تمام 8 سیلندر تنها یک کوئل موجود باشد ، کوئل باید هر 2.5 میلی ثانیه برق مورد نیاز شمع ها را تامین کند. درصورتی که اگر به ازای هر سیلندر یک کوئل وجود داشته باشد فشار کمتری به هر کوئل می آید و در نهایت عملکرد بهتری خواهیم داشت.
علائم خرابی کوئل :
- روشن شدن چراغ چک موتور : کامپیوتر خودرو با شناسایی خطا یا مشکل در کوئل چراغ چک موتور را روشن می کند.
- عملکرد ضعیف موتور خودرو و یا خاموش شدن ناگهانی موتور : زمانی که برق به میزان و اندازه درست به سر شمع ها نرسد سیکل سیلندر ها دچار مشکل خواهد شد ، موتور ممکن است خاموش یا دچار لرزش ناشی از ازبین رفتن تعادل به علت کار نکردن یک یا چند سیلندر بشود.
- افزایش مصرف سوخت
- در موتور هایی با یک کوئل از کار افتادن کوئل ممکن است به توقف کامل موتور خودرو منجر شود.
عموما کوئل خراب باید تعویض گردد ، در موتور هایی با یک کوئل معمولا کوئل به راحتی قابل دسترس هست اما در موتور هایی با چند کوئل باید برای دسترسی به کوئل بخش هایی از موتور برداشته شود.