لنت ترمز:
لنت ترمز خودرو:
در گذشته لنت های ترمز با استفاده از آزبست ساخته میشدند. علت استفاده از آزبست این است که لنت ها در معرض اصطکاک بالایی هستند، اصطکاک هم گرمای زیادی تولید میکند. آزبست مادهای است که گرما را به خوبی جذب و پراکنده میکند. پس مشکل کجاست؟ وقتی آزبست ساییده میشود، غباری تولید میکند که استنشاق آن برای سلامتی زیانآور است. هنگام ترمز گرفتن مقدار زیادی غبار آزبست تولید میشود. امروزه لنت ترمز و دیگر اجزاء سیستم ترمز از مواد آلی بیزیان ساخته میشوند. لنت ترمزهای آلی که گاهی لنت ترمزهای آلی غیر آزبستی هم نامیده میشوند، از مواد طبیعی نظیر شیشه، لاستیک و رزین ساخته میشوند. این مواد میتوانند دمای بالا را تحمل کنند. در واقع، دمای بالا کمک میکند تا اجزاء لنت بیشتر به هم بچسبند. کولار (Kevlar) هم در بسیاری از لنت ترمزهای آلی، عنصری مهم به شمار میرود. مزیت لنت ترمزهای آلی و لنت ترمزهای کولاری، این است که از موادی ساخته شدهاند که وقتی ساییده میشوند آلودگی ایجاد نمیکنند و تولید آن ها هم آسانتر است. این لنت ها از لنت های دیگر نرمترند، در نتیجه سر و صدای کمتری هم تولید میکنند. عیب لنت ترمزهای آلی این است که نرم هستند، در نتیجه زودتر ساییده میشوند. وقتی هم ساییده میشوند بیشتر از دیگر انواع ترمز، غبار تولید میکنند. با در نظر گرفتن این موارد، لنت ترمزهای آلی گزینه مناسبی برای کامیون های سنگین یا ماشین های مسابقهای نیستند که مجبورند با سرعت زیاد ناگهان متوقف بشوند. لنت ترمزهای آلی و کولاری بیشتر برای خودروهای کوچک مناسبند که معمولاً با آن ها به صورت تهاجمی رانندگی نمیشود. وزن پایین خودرو ضمن این که توقف را نرم و آسان میکند، شکل و ترکیب لنت ترمزهای آلی را حفظ میکند در نتیجه ایمنی رانندگی بالا میرود. در ادامه مطلب نگاهی به چند نوع لنت خواهیم انداخت که ممکن است جیبتان را خالی کنند.
ترمز و لنت ترمز نقش بسزایی در تامین امنیت خودرو دارند ، پس از مشاهده هر یک از نشانه های زیر فورا نسبت به رفع عیب اقدام کنید:
- صدای سوت هنگام ترمز گرفتن : معمول ترین نشانه لنت ترمز خراب و ساییده شده صدای صوت است ، اکثر لنت های ترمز پوششی فلزی دارند که هنگامی که لنت تمام می شود صدای بلند کشیده شدن فلز بر روی فلز ایجاد می کنند .
- پایین امدن سطح روغن ترمز : زمانی که لنت های ترمز کاملا ساییده شده باشند سیلندر ترمز برای فشار آوردن حداکثری به لنت ترمز و دیسک کاملا باز می شود. در نتیجه مقدار بیشتری روغن ترمز وارد سیلندر خواهد شد که منجر به پایین آمدن سطح روغن می شود.
- خیلی از خودرو های مدرن امروز دارای سنسور لنت ترمز هستند ، زمانی که لنت بیش از حد ساییده شده باشد چراغ مربوط به آن بر روی داشبورد روشن می شود.
- کشیده شدن خودرو به یک سمت زمانی که ترمز گرفته می شود.
- لرزش هنگام ترمز گرفتن : لرزیدن پدال ترمز و یا فرمان معمولا زمانی اتفاق می افتد که دیسک ترمز تاب برداشته باشد ولی لنت تمام شده هم می تواند چنین نشانه ای به وجود بیاورد، زیرا یک لنت ساییده شده نمی تواند فشار یکسانی به تمام نقاط دیسک ترمز وارد کند.
لنت ترمز چگونه عمل می کند؟
دو لنت ترمز در دو طرف دیسک ترمز وجود دارد ، زمانی که ترمز گرفته می شود لنت ها به دیسک فشار می آورند و خودرو متوقف می شود، لنت ترمز از یک ماده با اصطکاک بالا درست شده است که به یک صفحه فلزی متصل شده است، دلیل وجود این صفحه فلزی این است که زمانی که لنت تمام شد با ایجاد صدا ناشی از کشیده شدن این صفحه فلزی به دیسک ترمز زمان تعویض لنت را یادآوری کند. امروزه سه نوع لنت ترمز وجود دارد:
- لنت ترمز ارگانیک :
این لنت ها معمولا ارزان تر هستند ، اما نقطه ضعف این که لنت ها این است که در اثر گرما اصطکاک آن ها کمتر می شود و باید مقدار بیشتری به پدال فشار بیاورید. لنت های ترمز ارگانیک جایگزین لنت های آزبستی می شوند ، لنت های برای سلامتی تعمیرکاران و عموم مردم مضر هستند ، لنت های ارگانیک ترکیبی از فیبر و سایر موارد هستند ، این لنت ها کمترین صدا را ایجاد می کنند ولی به سرعت ساییده می شوند.
- لنت های ترمز فلزی :این لنت ها از 70 در صد فلز شامل فلزاتی مانند مس ، آهن و فولاد هستند، این لنت ها عملکرد بهتری نسبت به انواع ارگانیک دارند و طول عمر بالاتری هم دارند ، متاسفانه این لنت ها صدا و گرد و خاک بیشتری تولید می کنند ، قیمت این لنت ها از ارگانیک ها بیشتر است و از انواع سرامیکی کمتر هستند.
-لنت ترمز سرامیکی :
لنت های سرامیکی عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند، این لنت ها از سرامیک و آلیاژ فلز ساخته شده اند ، سازوکار تمام این لنت ها یکسان هستند اما افزایش عملکرد سیستم ترمز ارزش هزینه اضافه را دارند.