20 اسفند 1398 - 14:00
خودروهای اسپرت معمولا باید سبک، قدرتمند و سریع باشند. تمام قطعات این خودروها باید با دقت زیادی کنار هم قرار بگیرند و اضافه نکردن وزن غیرضروری و افزایش پتانسیل همیشه جزو اولویتها در تولید این مدلها بوده است. در مورد خودروهای اسپرتی که الکتریکی هم هستند، برخی خودروسازان شرایط سختتری نسبت به بقیه دارند. پورشه هم با همین مشکل روبرو شده – باتریهای کنونی خودروهای الکتریکی برای قرار دادن در پورشه کیمن و پورشه باکستر خیلی سنگین هستند. دکتر مایکل استاینر رئیس بخش تحقیق و توسعه پورشه در این باره گفته است:
ما در حال آزمایش چند باکستر الکتریکی شده هستیم تا تجربیات و دانشی درباره نحوه عملکرد یک خودرو الکتریکی دودره به دست آوریم، اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفتهایم. اگرچه خودروهای سنگینتری مثل تایکان میتوانند با مشکل وزن زیاد باتریها کنار بیایند، اما این وزن اضافی برای یک خودرو اسپرت قابل قبول نیست. ما پیشبینی میکنیم باتریهای لیتیوم یونی هر ساله ۲ تا ۳ درصد پیشرفت کنند، اما هنوز از وزن آنها رضایت نداریم. این یکی از دلایلی است که خودرو الکتریکی بعدی ما یک شاسی بلند کوچک است و نه یک خودرو اسپرت دودر.
او درباره پورشه ماکان ۲۰۲۱ صحبت میکند که در برخی کشورها به عنوان یک خودرو تمام الکتریکی عرضه خواهد شد. پروژه الکتریکیسازی خودروهای اسپرت همچنان در حال انجام است، اما شرکتها کار سختی برای اجرای آن دارند. با توجه به پیشرفت کُند اما مداوم در زمینه باتریهای لیتیوم یونی، پورشه منتظر جهشی در زمینه کاهش وزن باتریها مثل باتریهای حالت جامد است.
در حالی که توجهات هنوز به پورشه تایکان دوخته شده، پورشه در حال کار روی تکنولوژی الکتریکی خودش برای افزایش مسافت قابل طی کردن خودروهای دو صندلی است. فعلا به نظر نمیآید در نسل کنونی شاهد عرضه کیمن و باکستر الکتریکی باشیم.
برگرفته شده از خودرو بانک