سه شنبه, ۹ آذر ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
فولکس واگن تصاویری از مدل آرتئون را به صورت پیشنمایش منتشر کرد که قرار است برای سال ۲۰۱۸ وارد بازار شود.
تنها چند روز پس از پایان یافتن تولید خودروی کوپهی چهار در CC، فولکس واگن تولید مدل جایگزین این خودرو را با نام آرتئون تائید کرد. گفته میشود نام آرتئون ترکیبی است از کلمات art به معنی هنر، که طراحی خطوط این خودرو را میرساند و eon که نمایانگر کلمهی premium است و نشان میدهد این خودرو در بین خودروهای لوکس دستهبندی میشود.
پاسات CC یکی از مدلهای فولکس واگن است که مدتزمان زیادی روی خط تولید قرار دارد و از سال ۲۰۰۷ در حال سرویسدهی است. این مدل در سال ۲۰۰۹ برای بازار استرالیا نیز معرفی شد. در سال ۲۰۱۱ طراحی این سدان زیبا و خوشفرم، دستخوش تغییراتی شد و قسمتهای جلو و عقب آن تغییر کرد تا با طراحیهای روز این خودروساز همخوانی داشته باشد. همچنین کلمه پاسات از نام این خودرو حذف شد تا بتوان CC را مدلی کاملا متمایز از پاسات بهحساب آورد.
مدل جدید آرتئون که فعلا تنها یک تصویر از طراحی دستی آن در دسترس است؛ به میزان زیادی از مدل مفهومی Sport Coupe GTE الهام گرفته است که در ماه مارس سال گذشته رونمایی شده بود. تصاویر این مدل در ماه آگوست در رسانههای اروپایی منتشر شد و به نظر میرسد تا الان طرح آن به ثبت رسیده باشد.
این بدان معنا است که میتوانیم انتظار داشته باشیم فولکس واگن، همچنان طراحی این مدل را نزدیک به مدل پاسات حفظ کند؛ البته بدنهی آرتئون طراحی اسپرتتر و عضلانی همانند سایر خودروهای این کلاس خواهد داشت.
همچنین چندی پیش فولکس واگن آرتئون در حال گذراندن تستهای جادهای در کالیفرنیا - در حالی که جزئیات طراحی بدنهی آن کاملا استتار شده بودند - شکار شد؛ بنابراین کاملا واضح است که باید انتظار داشته باشیم طراحی این مدل به مدل مفهومی Sport Coupe GTE شباهت داشته باشد.
در زیر پوستهی آرتئون، از پلتفرم MQB فولکسواگن استفاده میشود که در مدلهای پاسات و گلف نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مدل مفهومی Sport Coupe GTE دارای ۴۸۶۹ میلیمتر طول، ۱۸۶۵ میلیمتر عرض و ۱۴۰۷ میلیمتر ارتفاع است و فاصلهی بین دو محور آن معادل ۲۸۴۱ میلیمتر است.
با چنین ابعادی، این مدل مفهومی در مقایسه با پاسات، ۱۰۳ میلیمتر طولانیتر، ۳۳ میلیمتر عریضتر و ۴۹ میلیمتر کم ارتفاعتر است و فاصلهی بین دو محور آن نیز ۵۱ میلیمتر بیشتر از پاسات است. فاصلهی محوری بیشتر این مدل فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقبی داده است که این مورد اهمیت مسئلهی فضای سرنشینان را در بازار چین نشان میدهد.
مدل آرتئون در نمایشگاه خودروی ژنو در ماه مارس رونمایی خواهد شد و برای ماه اکتبر، رونمایی از آن برای بازار استرالیا صورت خواهد گرفت و این خودرو به عنوان مدل ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد.
این خودرو در داخل کابین، مجهز به نمایشگر ۹.۲ اینچی مجهز خواهد شد و تودوزی داخلی آن از جنس چرم ناپا خواهد بود. اصلیترین پیشرانهی مورد استفاده در آرتئون؛ یک نمونهی چهار سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر دار است که میتواند ۲۷۶ اسب بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه قبلا در اشکدا سوپرب هم مورد استفاده قرار گرفته است و بهعنوان قویترین پیشرانه برای مدل پاسات نیز شناخته میشود. در کنار این پیشرانه، فولکس واگن آرتئون به جعبهدندهی ۶ سرعتهی DSG و سیستم چهارچرخ محرک اختصاصی فولکس واگن با نام 4Motion مجهز خواهد شد. هنوز اعلام نشده است که آیا مدل آرتئون به پیشرانه و یا جعبهدندههای دیگری مجهز خواهد شد یا نه.
نویسنده: حسین ریاحی
برگرفته از زومیت
آلمان یدک بزرگترین واحد فروش لوازم یدکی خودروهای آلمانی.