سه شنبه, ۸ بهمن ۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
مدیرعامل فولکسواگن در آستانهی تولید اولین خودرو برقی این برند، از رقابت با تسلا و آیندهی خودروسازی صحبت کرد.
هربرت دیس، مدیرعامل فولکسواگن، در چند هفتهی گذشته صحبتهای جالبی کرده است. وی در جدیدترین مصاحبهاش، از رقابت با تسلا میگوید و وعده میدهد که بهزودی، دربرابر تسلا خواهند ایستاد.
هفتهی گذشته، ارزش بازار تسلا به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید و باردیگر ایلان ماسک به همه نشان داد این برند تازهوارد موفقترین تولیدکنندهی خودروهای برقی در جهان است. فولکسواگن که هنوز مسئلهی رسوایی آلایندگی سال ۲۰۱۵ را از بین نبرده، این روزها مشغول سرمایهگذاری روی خودروهای پاک و باتری و دراختیارگرفتن شرکتهای فناوریِ این حوزه است.
هربرت دیس در مصاحبه با بلومبرگ، به سرمایهگذاری فولکسواگن بر توسعهی خودروهای برقی اشاره کرد و گفت:
این مسابقهای آزاد است. خوشبین هستیم که هنوزهم میتوانیم پابهپای تسلا پیش برویم و در آینده نیز، احتمالا از آنها سبقت بگیریم.
هربرت دیس درست پس از اینکه ارزش بازار تسلا برای اولینبار از فولکسواگن بیشتر شد، دربارهی آینده و پشتسرگذاشتن این خودروساز آمریکایی صحبت میکند. بر کسی پوشیده نیست که تسلا در بخش نرمافزاری و توسعهی خودروهای برقی بسیار موفق بوده و از پیشگامان بزرگ حرکت بهسوی حملونقل پاک است. ایلان ماسک، تنها با فناوری برتر خودروهای برقی تهدید جدی برای تولیدکنندگان قدیمی نیست؛ بلکه قصد دارد کارخانهای بزرگ در نزدیکی برلین احداث کند؛ دقیقا در مرکز خودروسازی آلمان.
هربرت دیس در چند روز گذشته جلسهای مهم با مدیران ارشد فولکسواگن برگزار کرد که موضوع اصلی آن سرعتبخشیدن به توسعهی فناوری برقی و جلوگیری از بهحاشیهرفتن فولکسواگن بود. هربرت دیس میگوید:
شرکتی که سریعتر با شرایط جدید وفق پیدا کند و خلاقتر باشد و سهم کافی را در بازار جدید جهانی ازآنِ خود کند، پیروز این مسابقه خواهد بود.
فولکسواگن بهزودی اولین خودرو برقی تولیدانبوهش، یعنی مدل ID3 را در آلمان و دیگر کشورها عرضه میکند. فولکسواگن ID3 دراصل بزرگترین رقیب تسلا مدل 3 خواهد بود؛ البته خودروسازان آلمانی هنوزهم نگران افزایش تعرفهی واردات به آمریکا هستند. هربرت دیس و جمعی از مدیران ارشد خودروسازی آلمان هفتهی گذشته در ضیافت شام دونالد ترامپ شرکت کردند. مدیرعامل فولکسواگن صحبتهایش با رئیسجمهور ایالات متحده را مثبت ارزیابی کرد؛ اما خطر افزایش تعرفههای واردات خودرو به آمریکا هنوزهم وجود دارد. وی دربارهی ترامپ گفت:
پیشبینیکردن تصمیمات و اقدامات و آنچه در ذهن رئیسجمهور ترامپ میگذرد، بسیار مشکل است؛ ولی او گفت هنوزهم از اروپا راضی نیست.
فولکسواگن درمقابل جنگ تجاری و تعرفههای چشمگیر گمرکی و کاهش فروش خودرو در چین تا حدودی مقاومت نشان داده است؛ اما بازهم باید با قوانین جدید آلایندگی و مصرف سوخت اروپا روبهرو شود. این شرکت بزرگ یا باید خودروهای پاک بیشتری بسازد یا جریمهی نقدی پرداخت کند. باتوجهبه وضعیت فعلی، مدیرعامل فولکسواگن دربارهی آیندهی خودروسازی گفت:
سال ۲۰۲۰ برای صنعت خودروسازی بسیار مشکل خواهد بود؛ اما ما رویکرد و اقدامات درستی در پیش گرفتهایم تا در میدان رقابت باقی بمانیم.
برگرفته شده از زومیت
آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی.