تیونینگ...برگرفته شده از خودروبانک
باعث ناراحتی است که بی ام و هرگز نسخه M مخصوص جاده از بی ام و سری ۸ کوپه را نساخته است. البته این شرکت با طراحیهای اولیه چنین خودرویی طرفداران را هیجانزده کرد اما این مدل هرگز ساخته نشد. این باعث میشود بسیاری از عاشقان بی ام و به این فکر کنند که چه میشد اگر بر روی بی ام و E31 یک نسخه M8 وجود داشت؟
البته شاید بگویید نسخه تولیدی M8 وجود دارد، اما ما فعلا قصد داریم درباره این مدل جیتی قدرتمند صحبت نکنیم. این یک کپی از پلتفرم G15 نیست، بلکه نسبت به نسل قبلی خودش کاملا متفاوت است. از دهه نود تاکنون شاهد چندین نسل از خودروهای بی ام و بودهایم و این کاملا با دیگر مدلهای بی ام و E31 متفاوت است.
رویکرد بی ام و به نسخه قدرتمند M8 از سنت هرچه بیشتر بهتر پیروی کرد. آنها تقریبا تمام قطعات خودرو که لازم نبود پیچ و مهره شوند را از فیبر کربن ساختند. گلگیرها، آینهها، قالپاقها و دریچههای تهویه هوا برخی از مواردی بودند که با این ماده ساخته شدند.
بی ام و 836CSL
کانسپت بی ام و M8 از موتور ۶.۱ لیتری ۱۲ سیلندر M70 بی ام و بهره میبرد. اگر فضای داخلی مزین به چرم آلکانتارا را هم در نظر بگیرید با یک خودرو رویایی روبرو خواهید بود. متاسفانه فقط یک نسخه از این مدل تولید شد، البته مدل 850CSi با قدرت کمتر در دسترس مشتریان قرار گرفت. البته اگر یک کوپه با موتور ۵.۶ لیتری V12 و توان ۳۷۵ اسب بخار را کمقدرت بدانید.
چه میشود اگر بدون اینکه کسی در کارتان دخالت کند، بتوانید بی ام و سری ۸ مخصوص خودتان را با قطعات مورد علاقه خودتان بسازید؟ مردی در ژاپن به نام ماساهیرو ایتو همین کار را کرده است.
آقای ایتو کارش را با مدل بی ام و i850 آغاز کرده و این همان مدلی است که کانسپت M8 براساس آن طراحی شده بود. اما او موتور عالی S38B36 را وارد ماجرا کرده است. اگر از عاشقان بی ام و باشید قطعا میدانید این اعداد نشانگر موتور شش سیلندر بی ام و هستند که بی ام و M5 اتاق E34 مورد استفاده قرار گرفت.
بی ام و 836CSL
این موتور به دلیل علاقه آقای ایتو به M5 قدیمی خودش انتخاب شده است. البته او یک موتور یدکی هم در گاراژ خودش داشته و در این باره گفته: قبل از اینکه بی ام و E31 را بخرم یک E34 M5 داشتم که برای دریفت از آن استفاده میکردم. من ظاهر و استایل E31 را بیشتر دوست داشتم، اما نسخه اسپرت آن در دسترس نبود. پس تصمیم گرفتم نسخه مخصوص خودم از آن را بسازم.
با توجه به اینکه موتور جایگزین نصف سیلندرهای موتور اصلی را دارد، کاملا مناسب یک کوپه بزرگ است. در واقع بی ام و هرگز E31 را با موتوری کوچکتر از V8 عرضه نکرد.
با توجه به اینکه هدف آقای ایتو استفاده از این خودرو در خیابان و دریفت کردن بوده، استفاده از گیربکس دستی و دیفرانسیل عقب قفل شونده کاملا برای این مدل ضروری بوده است. در حالی که سری ۸ با گیربکس دستی در دسترس بود، اما باید فاکتور وزن هم در نظر گرفته میشد. آقای ایتو با استفاده از موتور S38 و گیربکس شش سرعته، توانسته ۱۰۰ کیلوگرم از وزن خودرو را کاهش دهد. این کاهش وزن زیادی است که آقای ایتو موفق شده بدون فدا کردن توان خودرو به آن دست پیدا کند.
بی ام و 836CSL
اما این کاهش وزن به اینجا ختم نمیشود. آقای ایتو مثل کانسپت M8 در اینجا هم از فیبر کربن استفاده زیادی کرده است که شامل پنل سقف هم میشود. در پشت این سری ۸ نشان CSL دیده میشود که اشارهای به E46 M3 CSL است. ایده سقف کامپوزیتی هم از اینجا نشأت گرفته است. شاید این بی ام و سری ۸ حتی بیشتر از نمونه اولیه M8 شبیه CSL با موتور شش سیلندر خطی است.
به هر حال این خودرو ساخته آقای ایتو وزن عالی ۱۵۹۰ کیلوگرمی دارد. با توجه به اینکه مدل مخصوص جاده i850 ممکن است وزنی بین ۱۸۵۵ تا ۱۹۷۵ کیلوگرم داشته باشد این نکته کاملا قابل تحسین است. این کاهش وزن به لطف تغییر موتور و پیشرانه صورت گرفته، اما همچنین پنلهای بدنه سبک مثل سپرها، کاپوت و سقف نقش مهمی در این کاهش وزن دارند. اگزوزهای تیتانیومی این خودرو فقط برای زیبایی نیستند، بلکه کل سیستم اگزوز از تیتانیوم ساخته شده که همین باعث کاهش وزن ۲۵ کیلوگرمی شده است. حذف صندلیهای چرمی هم ۸۰ کیلوگرم در کاهش وزن موثر بوده است. جای آنها صندلیهای ریکارو قرار گرفته که احساس راحتی بیشتری به سرنشین میدهد. آقای ایتو کاملا توانسته بدون اینکه آسیبی به ظاهر و عملکرد خودرو وارد شود مقدار زیادی از وزن آن را کاهش دهد.
بی ام و 836CSL
رنگ بدنه مرواریدی کاملا با سبک کاری آقای ایتو همخوانی دارد. این رنگ سفید خطوط عضلانی خودرو که معمولا مورد توجه قرار نمیگرفتند را بیشتر نمایان میکند. سپر جلو هم توسط خود ایتو ساخته شده و کاملا سفارشی است. البته در بخش چرخها و تایرها این مدل از چرخهای ۹.۵x۱۸ انکی RS05RRs با تایرهای 265/35R18 بهره میبرد.
شاید با تماشای تصاویر i850 متعلق به آقای ایتو به این فکر بیفتید که خودتان چیزی شبیه آن را بسازید. اما باید بدانید آقای ایتو چندین دهه در حال توسعه این نسخه خاص بوده است. این از آن نوع خودروهایی است که مسیر خودش را با عشق میسازد و به دلیل سبک زندگی و تصمیمات صاحبش کاملا جذاب به نظر میرسد. این بازتابی از شخصیت ماساهیرو ایتو است.
در پایان فقط یک سوال باقی میماند: شما بی ام و E31 سری ۸ ایدهآل خود را چگونه میسازید؟