اسکار وایلد جملات مشهوری دارد: “مد شکلی از زشتی است بنابراین اینکه مجبوریم هر 6 ماه مد عوض کنیم غیرقابلتحمل به نظر میرسد.” صنعت مد در بازههای زمانی کوتاه پوست میاندازد و هر بار شکل جدیدی عرضه میشود که همین امر دربارهی صنعت خودرو نیز تا حدی صادق است.
اما اگر همین تغییر و تحولها نبود مجبور بودیم سوار جعبههای مستطیلی شکلی بشویم که روی چهار چرخ قرار داشته و تنها ما را از نقطهی الف به نقطهی ب میرساندند. خودروها تنها چیزی برای حملونقل ساده نیستند. آنها دربارهی آزادی هستند! خودروها نه تنها برای حملونقل بکار میروند بلکه احساسات ما را نیز بیان میکنند و به همین خاطر خودروسازان از طراحان زبردست با دستمزدهای میلیونی استفاده میکنند تا به تمامی جزئیات توجه شده باشد.
بامو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 اقدام به رونمایی از یک خودروی مفهومی با نام کانسپت 4 کرده که پیشنمایشی از نسل بعدی کوپهی اسپورت سری 4 میباشد؛ و یکی از انتقادات اصلی افراد به کانسپت 4 به جلوپنجرهی بزرگ مربوط میشود. به جز این قطعه ظاهراً کلیت خودرو از تناسبات خوب و ظرافت جذابی بهره میبرد.
خب چرا بامو تصمیم گرفته از این جلوپنجرهی بزرگ در دماغهی کانسپت 4 استفاده کند؟ دلایل زیادی وجود دارد. اول اینکه صنعت خودرو تصمیم به استفاده از جلوپنجرههای بزرگتر گرفته و این را بهتر میداند. مثالهای زیادی برای این کار وجود دارند که از بنتلی و لکسس گرفته تا استارت آپ های چینی را شامل میشود.
دلیل بعدی به خود بامو مربوط میشود. اخیراً شاهد استفاده از جلوپنجرههای بسیار بزرگ روی شاسیبلند X7 و سدان فیس لیفت شدهی سری 7 بودیم. حقیقت این است که بامو به گذشتهی خود بازمیگردد اما ما این موضوع را در طول زمان خیلی متوجه نشدهایم.
در سال 2011 بود که بامو از کانسپت 328 هامیج رونمایی کرد. نگاهی سریع به این خودرو نشان میداد که کانسپت یاد شده هرگز وارد خط تولید نخواهد شد اما جلوپنجرهی آن جلبتوجه میکرد. اگرچه ابعاد این قطعه کوچکتر بوده اما تاحدی ما را به یاد کانسپت اخیر بامو میاندازد.
خودروی بعدی 3.0 CSL هامیج R کانسپت است که چهار سال بعدتر رونمایی شد. این خودرو نیز ادای احترامی به یکی از محصولات کلاسیک بامو بود و همانند 328 یک خودروی مطالعاتی به شمار میرفت؛ اما جلوپنجره و آپرون این خودرو شبیه نمونهای است که در کانسپت 4 میبینیم؛ و قطعاً این موضوعی اتفاقی نیست.
همانگونه که میبینید خودروسازان طراز اول جهانی برنامههای خود را خیلی قبلتر از رونمایی عمومی عملیاتی میکنند و آنچه امروز میبینیم در سالهای آینده رنگ واقعیت به خود میگیرند. اگر خودروسازی از قدرت کافی در صنعت خودرو برخوردار باشد میتواند مد بعدی را دیکته کند و هم مشتریان و هم رقبا در همین خط بیفتند. تجارت همینگونه کار میکند و اگرچه هیچ شرکتی از خطا مصون نیست (رنجروور اووک کانورتیبل) اما خب شرکتها در همین جاده حرکت میکنند.
اما هنوز هم مطمئن نیستیم که جلوپنجرهی کانسپت 4 را دوست داریم. البته میتوانیم ریشهی این کار را پیدا کنیم و از بامو به خاطر اینکه تا حدی محافظهکاری را کنار گذاشته و از طرحهای جدید استفاده میکند تشکر کنیم.
ولی این مشتریان هستند که با حسابهای بانکی خود دربارهی یک خودرو رأی میدهند و همانگونه که گفتیم هیچ شرکتی از خطا مصون نیست. یک حس خاصی به ما میگوید که مردم به زودی با این خودرو ارتباط برقرار خواهند کرد و سری 4 جدید فروش بالایی خواهد داشت. آنها پیش از این هم چنین تجربهای داشتهاند، فقط کافی است نگاهی به خودروهای طراحی شده در زمان کریس بنگل بیندازید…