در سال ۱۹۹۲، مرسدس بنز 190Eنسخه Evo II موفق شد ۱۶ تا از ۲۴ مسابقه تور آلمان را ببرد و خودش را به عنوان یک سدان اسپرت عالی به اثبات برساند. قوانین تاییدیه مسابقات قهرمانی تور آلمان خودروسازان را مجبور میکند تعداد مشخصی از خودروهای حاضر در مسابقه را با همان کیت بدنه برای عرضه در بازار تولید کنند. مرسدس فقط ۵۰۲ نسخه مخصوص جاده از 190E Evo II تولید کرده که آن را به یکی از کمیابترین مرسدسهای این دهه تبدیل میکند. به نظر میآید هیچکدام از این نکات برای تحت تاثیر قرار دادن ویدیو بلاگر داویده چیرونی کافی نبوده است.
مرسدس بنز 190E کارش را به عنوان یک سدان کامپکت شروع کرد که هدفش راحتی و بهرهوری بود. پس از مدتی، مرسدس تصمیم گرفت وارد مسابقات شود تا بی ام و M3 را شکست دهد. این تصمیم منجر به تولید مرسدس بنز 190E کازوورث با موتور کازوورث ۲.۳ لیتری چهار سیلندر شد که با دور موتور ۷۰۰۰ دور بر دقیقه توان ۱۶۷ اسب بخار تولید میکرد.
مرسدس بنز 190E
در همین حین که رقابت در مسابقات تور آلمان شدت میگرفت، بی ام و و مرسدس از خودروهای مسابقهای قدرتمندتری رونمایی کردند. بیامو از M3 EVO و مرسدس از 190E Evo I رونمایی کرد. هردو آنها باعث تغییراتی در تاییدیه این مسابقات شدند و به جای موتور ۲.۳ لیتری اصلی خودشان از موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر خطی استفاده کردند. مرسدس در آخرین تلاشش برای شکست بی ام و، از 190E Evo II رونمایی کرد که با بردن ۱۶ تا از ۲۴ مسابقه، برنده مسابقات تور آلمان سال ۱۹۹۲ شد.
وقتی درباره میراث مسابقهای صحبت میکنیم، مرسدس 190E Evo II در این زمینه هیچ کم و کاستی ندارد. حتی آریتون سنا راننده مسابقهای برزیلی هم یک مرسدس بنز 190E داشت. با این وجود مرسدس 190E Evo II با استانداردهای کنونی کمی کُند و کمقدرت به نظر میرسد. موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر خطی ای ام جی توان ۲۳۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر تولید میکند که به راحتی میتواند فولکس واگن گلف GTi مدرن را به چالش بکشد. اما با وجود همه این نکات، 190E Evo II قطعا برازنده عنوان یک خودرو اسپرت شایسته هست.