پیش از آنکه بیامو از M3 تورینگ رونمایی کند، شاسیبلند X3 M بهعنوان تنها جایگزین برای سری ۳ سدان شناخته میشد که همان سطح از کاربردیبودن را در کنار عملکرد مناسب ارائه میداد؛ البته در مناطقی چون آمریکای شمالی که همچنان خبری از نسخه تورینگ نیست، X3 محبوبیت خود را حفظ کرده و روزنه امید دوستداران زیربرند M است. یک نمونه از نسخه فیسلیفت شده و بالارده این شاسیبلند موسومبه «X3 M کامپتیشن» پا را از حد خود فراتر گذاشته و با لامبورگینی اوراکان رودررو شد.
این شاسیبلند عملکرد بالای باواریایی که توسط مجموعههای بریتانیایی «اکومکس» و «DRW پرفورمنس» بهشکلی سنگین تقویت شده است، از تزریق متانول و چند حالت دیگر سود میبرد. موتور ۶ سیلندر خطی S58 موجود در آن به لطف ارتقای دو همکار یادشده میتواند ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند. تقویتکنندگان این شاسیبلند میتوانستد به سراغ کاهش وزن ۲,۰۸۵ کیلوگرمی آن نیز بروند اما به ارتقای قوای محرکه آن بسنده کردند.
در سوی دیگر این رقابت، سوپراسپرت کوچک لامبورگینی قرار گرفته که برخلاف نمونههای عادی، بهبودهای ویژه «پرفورمانته» را دریافت کرده است؛ بنابراین موتور ۵.۲ لیتری V10 این سوپرخودروی ایتالیایی توان تولید ۶۴۰ اسب بخار قدرت را دارد. مسلما ۱۸۰ اسب بخار اختلاف قدرت این دو خودرو حجم قابلتوجهی به شمار میرود اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که اوراکان با ۷۰۳ کیلوگرم وزن کمتر، بسیار سبکتر X3 M است.
این دو خودرو در دو کلاس کاملا جداگانه و نامربوط قرار میگیرند، در مجموعهای درگهای ایستاده و درحال حرکت به رقابت پرداختند. لامبورگینی کوچک (چه از لحاظ ابعاد، قدرت و…) موفق شد تا با وجود پرتابهای آغازین سهمگین بیامو X3 M، از آن پیشی بگیرد. X3 M نخستین مسابقه درگ را پیروز شد اما اوراکان پرفورمانته، شکستش را در مسابقات بعدی جبران کرد.
دستگاههای اندازهگیری موجود در این مسابقه شتاب اولیه لامبورگینی اوراکان پرفورمانته را برابر ۲.۵۹ ثانیه اندازه گرفتند که رقمی نزدیک به صفرتاصد بوگاتی ویرون است. بیامو X3 M تقویتشده نیز با صفرتاصد ۲.۶۹ ثانیهاش پابهپای اوراکان حرکت میکرد. چنین شتابی برای یک شاسیبلند دو تنی واقعا تحسین برانگیز محسوب میشود. X3 میتواند به لطف بهبودهای ایجادشده در موتورش، مسافت یکچهارم مایل (۴۰۰ متر) را نهایتا با حداکثر سرعت ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت و تنها درعرض ۱۰.۶۱ ثانیه بپیماید.
منبع:پدال
دیدگاه خود را بنویسید