کانال یوتیوب کار واو نسخه استوک بی‌ام‌و M3 را در برابر مدل تیون شده M3 قرار داده و با برگزاری چند مسابقه درگ میزان مؤثر بودن این پکیج تیونینگ را بررسی کرده است. رنچ استودیوز توانسته ECU را رمزگشایی کند و بتواند قدرت بیشتری را به دست آورد. به غیر از برنامه‌ریزی دوباره ECU تغییر دیگری در این خودروی آلمانی رخ نداده هرچند همین بهبود نیز باعث می‌شود M3 تیون شده قدرت ۶۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری داشته باشد. دو M3 موردبحث به غیر از این مورد تفاوت دیگری ندارند و هر دو از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک xDrive استفاده می‌کنند و وزنشان هم به ۱۷۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

بی ام و m3بی ام و M3 کامپتیشن xDrive

اما تفاوتی که پکیج تیونینگ یاد شده ایجاد می‌کند سریعاً قابل‌تشخیص است. اگرچه M3 تیون شده در درگ اول استارت خوبی ندارد اما در پشت سر گذاشتن نسخه استوک این خودرو مشکلی نداشته و در خط پایان فاصله‌ای نیم ثانیه‌ای ایجاد می‌کند. M3 تیون شده فاصله ۴۰۰ متر را در ۱۰.۷ ثانیه طی می‌کند درحالی‌که این زمان برای مدل استاندارد ۱۱.۲ ثانیه بوده است. همین نتیجه در دو درگ رولینگ بعدی نیز تکرار می‌شود و مدل استوک نمی‌تواند به پای نسخه ارتقا یافته برسد.

درگ بی ام و m3

مسابقه نهایی به تست ترمز مربوط می‌شود که اینجا هم دو سدان بی‌ام‌و تفاوت‌هایی را نشان می‌دهند. مدل استوک از ترمزهای کربن سرامیکی استفاده می‌کند درحالی‌که M3 ارتقا یافته به ترمزهای فولادی مجهز شده هرچند دو خودرو تقریباً عملکرد مشابهی دارند. البته M3 استوک با فاصله‌ای کوتاه نسبت به مدل ارتقا یافته پیروز این تست می‌شود. این درگ ها نشان می‌دهند که اندکی دست‌کاری نرم‌افزاری می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی پرفورمنس خودرو بگذارد، این‌طور نیست؟

منبع:پدال