بی‌ام‌و با ساخت محصولی تازه به نام iX1، برگ تازه‌ای را از دفتر تاریخ خود ورق زده است. این کراس‌اوور کوچک که بر پایه نسل جدید X1 توسعه یافته، قیمتی پایین‌تر از پرچمدار برقی این شرکت، iX، دارد و در تلاش است تا با جایگزینی هاچبک i3، مشتریان تازه‌ای را به سوی این برند آلمانی جذب کند.

ساخته‌شده بر پایه معماری منعطف

تفاوت‌های تکنولوژیک میان i3 و iX3 فراوان است. هاچبک برقی بی‌ام‌و از پلتفرمی تمام فیبرکربنی سود می‌برد درحالی‌که iX1 از همان پلتفرم کراس‌اوور X1 استفاده می‌کند. بی‌ام‌و با وجود استفاده پلتفرم یک خودروی درون‌سوز دیفرانسیل جلو موسوم‌به «FAAR»، آن را از قبل به‌گونه‌ای ساخته که برای استفاده در خودروهای الکتریکی نیز مناسب باشد.

دیفرانسیل جلو بودن این خودرو فضا را برای استفاده از باتری بزرگ‌تر و ایجاد کابینی راحت‌تر فراهم کرده است؛ بنابراین با وجود اینکه شاید پلتفرم یادشده در مقایسه با پلتفرم iX مخصوص iX1 طراحی نشده باشد اما از عملکرد بهتری از نمونه موجود در i4 دارد.

بزرگ‌تر از X1

iX1 در مقایسه با برادر خود از جثه بزرگ‌تری برخوردار است. فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع آن به‌ترتیب ۲۲، ۵۳، ۲۴ و ۴۴ میلی‌متر بیشتر از X1 است؛ بنابراین با یک کراس‌اوور متوسط سروکار داریم. درحقیقت، طراحی جعبه‌ای به‌همراه استفاده از خطوط تیز و شکسته بیشتر برادر بزرگش یعنی X3 را در ذهن تداعی می‌کند.

جلوپنجره موسوم‌به «کیدنی» بزرگ و تیز شده و با چراغ‌های تازه هماهنگی کامل دارد. طاق چرخ‌های ۲۱ اینچی ظاهر اسپرتی به آن بخشیده و به لطف بهره‌وری از دستگیره و اسپویلر مخصوص، آیرودینامیک مناسبی دارد. بی‌ام‌و موفق شده تا ضریب درگ این شاسی‌بلند را به ۰.۲۶ برساند.

طراحی بیرونی iX1 را می‌توان در مقایسه با سایر مدل‌های بی‌ام‌و با چلوپنجره‌های عظیم، به‌عنوان یک نقطه استراحت برای مشتریان این برند تلقی کرد. طراحی و کیفیت کابین این خودرو هم مانند طراحی بیرونی کاملا مناسب است و از برخی از ویژگی‌های سدان لوکس سری ۷ و شاسی‌بلند iX استفاده می‌کند.

نمایشگر خمیده

کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین iX1 بسیار بالا به شمار می‌رود. نمایشگر خمیده و یکپارچه این خودرو توجه بیننده را در نگاه اول به خود جذب می‌کند. در این مدل، دیگر خبری از دکمه iDrive بی‌ام‌و نیست؛ پس همه دکمه‌ها به درون نمایشگر لمسی نقل مکان کرده‌اند. بخاطر اشتراکات این مدل با X1 و سری ۲ اکتیو تورر، خبری از پدال تعویض‌دنده بزرگ نیز نیست اما کابران پدال‌های پشت فرمان را به‌صورت استاندارد دریافت خواهند کرد.

فضای کافی برای افراد بلندقامت

صندلی‌های M اسپرت با چرم باکیفیت پوشانده شده‌اند و مانند همیشه پشتیبانی خوبی از سرنشینشان دارند. iX1 همانگونه که انتظار می‌رفت، چه در ردیف عقب و چه در جلو، برای افرادی با قد ۱.۹ متری نیز فضای کافی را فراهم می‌کند. با وجود اینکه iX1 توان پذیرایی از ۵ سرنشین را دارد اما برای سفرهای طولانی بهتر است به چهار تن بسنده کنید.

بی‌ام‌و برای ایجاد فضای مناسب برای راحتی سرنشینان فضای بار را فدا کرده است. نسل پنجم بسته باتری این خودرو زیر پای سرنشینان قرار دارد که آن هم در کاهش فضای بار سهمی ۱۰ درصدی دارد. فضای بار این کراس‌اوور از ۴۹۰ لیتر شروع می‌شود و تا ۱۴۹۵ لیتر قابل افزایش است.

۳۱۳ اسب بخار قدرت به‌همراه شتاب‌دهنده

بی‌ام‌و iX1 xDrive30 2023 از دو موتور برقی سود می‌برد که قدرتشان را از باتری ۶۴.۷ کیلووات ساعتی دریافت می‌کنند. بیشتر قدرت به محور جلو فرستاده می‌شود  اما درصورت لزوم محور عقب نیز درصدی از این قدرت را دریافت خواهد کرد. مجموع گشتاور و قدرت این موتورها برابر ۴۹۴ نیوتن متر و ۳۱۳ اسب بخار است که ۴۰ اسب بخار را از حالت «Boost» دریافت می‌کند.

iX1 قادر است درعرض ۵.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایتا این روند را تا رسیدن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. نرخ بازیابی نیروی ترمز برابر ۶۰ کیلووات محاسبه شده که امکان رانندگی با یک پدال را نیز برای کاربران فراهم می‌کند.

بی‌ام‌و برای جبران وزن بالای باتری به استفاده از کاپوت آلومینیومی، چرخ‌های ۸۶۵ و کاهش وزن در دیگر بخش‌های بدنه روی آورده است. این خودروساز مسافت قابل‌پیمایش کراس‌اوور خود را بسته به تایر و چرخ مورداستفاده کاربر، برابر ۴۱۴ تا ۴۴۰ کیلومتر اعلام کرده است. نرخ شارژر AC برابر ۱۱ کیلووات تعیین شده و امکان شارژ DC 130 کیلوواتی نیز برای iX1 فراهم شده تا درعرض ۲۹ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد برسد.

تجربه رانندگی

تمامی مدل‌ها iX1 به فنربندی تطبیق‌پذیر M اسپرت مجهز می‌شوند تا راحتی سوای این مدل به لطف میراگرهای تنظیم‌شونده انتخابی تضمین شود. بی‌ام‌و به‌دلیل استفاده از بسته باتری در کف خودرو، ارتفاع آن را برای ارائه سواری بهتر کاهش نداده است. نمونه موردبررسی به رینگ‌های ۱۸ اینچی تجهیز شده بود که تاثیر مثبتی روی راحتی و راندمان بهینه موتور دارد.

شتاب iX1 در حرکت پس از توقف پشت چراغ‌راهنمایی کاملا لحظه‌ای است اما مانند مدل‌های i4 M50 و iX M60 سر راننده را به صندلی نمی‌چسباند. ارائه قدرت کاملا یکنواخت انجام می‌شود؛ بنابراین به‌راحتی حس می‌کنید که iX1 برای ارائه تجربه رانندگی مناسب به بیشتر از ۳۰۰ اسب بخار قدرت نیاز ندارد.

فنربندی M در جذب ضربات عملکردی عالی از خود نشان می‌دهد و درعین‌حال، خودرو را در هر شرایطی در حالت تعادل نگاه می‌دارد. موقعیت مناسب باتری این خودرو نیز نقشی اساسی در تعادل عالی آن دارد. با انتخاب حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس، ورودی گاز دقیق‌تر و خشن‌تر می‌شود. اگر حالت BOOST را با نگه‌داشتن پدال پشت فرمان به مدت یک ثانیه فعال کنید، ۳۰ کیلووات انرژی بیشتری از باتری دریافت خواهید کرد تا عمل سبقت‌گیری را بهتر از همیشه انجام دهید.

iX1 در گذر از جاده‌های پرپیچ‌وخم هیچ زحمتی به خود نمی‌دهد. فعال‌بودن سیستم بازیابی نیروی ترمز باعث ایجاد تجربه رانندگی مثال‌زدنی در پیچ‌های تند می‌شود. با وجود اینکه مشتریان اصلی iX1 تا این حد به خودرو فشار نخواهند آورد اما باید گفت که پیچش بدنه خودرو کاملا مهندسی و مدیریت شده است.

بازده

در این بررسی رانندگی با سرعت‌های بالاتر از معمول به‌همراه شتاب‌گیری‌های متعدد صورت گرفت که همه‌وهمه باعث شد تا بازده خودرو به ۱۷.۹ کیلووات ساعت بر ۱۰۰ کیلومتر برسد؛ رقمی که برای چنین کراس‌اووری درخور و مناسب به نظر می‌رسد. شاید اگر بی‌ام‌و از پلتفرمی متخص یک شاسی‌بلند برقی استفاده می‌کرد آنگاه شاهد عملکرد بهتری بودیم اما iX1 تا همین جای کار هم خود را به‌عنوان رقیبی قدرتمند معرفی کرده است.

کلام آخر

با خروج i3 از خط تولید، iX1 به گزینه‌ای مناسب از سوی ‌بی‌ام‌و تبدیل شده است. هرچند که شاسی‌بلند iX از هر لحاظ عملکرد بهتری دارد اما قیمت آن هم بالاتر است. راندمان این خودرو واقعا برای یک کراس‌اوور برقی متوسط فوق‌العاده به شمار می‌رود و ظاهر خوبی دارد پس یقینا عرصه را برای رقبایش تنگ خواهد کرد.

منبع:پدال