سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های مختلف و انتشار تصاویر غیررسمی، بی‌ام‌و سری ۳ جدید با جلوپنجره‌ی سنتی و متفاوت از سری ۴، معرفی شد. این مدل فراتر از نمای بیرونی، تغییرات گسترده در طراحی داخلی و تجهیزات الکترونیک دارد. هم‌زمان با رونمایی از سری سدان، نسخه‌ی تورینگ (استیت واگن) نیز تولید می‌شود.

سری ۳ و سری ۵ برای بی‌ام‌و، اهمیت ویژه دارند. این خودروها در دهه‌های اخیر، پرفروش‌ترین محصول شرکت سازنده بوده و محوبیت جهانی دارند. احتمالا به همین دلیل، برای مدل ۲۰۲۳، طراحان و مدیران بی‌ام‌و تصمیم گرفته‌اند تا ظاهر سری ۳ را نزدیک به سری ۵ و متفاوت از سری ۴ عرضه کنند. تاکنون ۱۶ میلیون بی‌ام‌و سری ۳ در دنیا فروخته شده است.

نمای اصلی بی ام و سری 3 مدل 2023

مشابه آنچه در هفته‌های اخیر مشاهده شده بود، جلوپنجره‌ی باریک و هماهنگ با چراغ‌های اصلی برای سری ۳ جدید انتخاب شده است. لبه‌ی کاپوت به خوبی تا المان‌های جلو ادامه دارد و خطوط حجم‌دهنده با ظرافت روی درپوش موتور کشیده شده‌اند. در قسمت میانی سپر، فضای نسبتا بزرگی برای عبور هوا هست که نسبت به ابعاد کلی بدنه، گستردگی زیادی دارد. درعوض، حفره‌های طرفین سپر حذف شده‌اند. این ترکیب، ممکن است در آینده برای دیگر خودروهای بی‌ام‌و، مثل سری ۵ هم اجرا شود.

سری ۳ مدل ۲۰۲۳، یک نسخه‌ی فیس‌لیفت است و طبیعتا از نمای جانبی، تفاوت خاصی با مدل قبلی ندارد. نمونه‌ی جدید، رینگ‌های ۱۸ اینچ را برای مدل استاندارد ارائه می‌کند؛ ضمن اینکه تغییراتی در آینه بغل‌ و گلگیرها خواهد داشت.

نمای پشت بی ام و سری 3 مدل 2023

روی چراغ‌های عقب، نوار LED به شکل L وجود دارد که البته چندان متفاوت از نسخه‌ی ۲۰۲۰ نیست. طراحان بی‌ام‌و برای پشت خودرو، توجه ویژه‌ای به سپر و افزایش حس اسپرت آن داشته‌اند. خریدار می‌تواند برای سری ۳ جدید، اگزوهای متفاوت سفارش دهد.

نمای داخلی بی ام و سری 3 مدل 2023

جدیدترین محصول بی‌ام‌و در نمای داخلی، متحول شده است. یک نمایشگر بزرگ و خمیده، با ابعاد و فناوری مشابه نمونه‌ی موجود در iX و i4، روی سری ۳ مدل ۲۰۲۳ ارائه می‌شود. روبروی راننده، مانیتور ۱۲/۳ اینچ وجود خواهد داشت و برای سیستم سرگرمی، نمایشگر ۱۴/۹ اینچ استفاده خواهد شد. بسیاری از امکانات خودرو، فقط از طریق نمایشگر کنترل می‌شوند و فاقد دکمه‌ی فیزیکی خواهند بود. در بخش میانی کنسول نیز، دسته‌دنده‌‌ی سنتی حذف شده است و حالا یک کلیدگردان برای تغییر مود رانندگی یا عملکرد گیربکس وجود دارد.

کنسول بی ام و سری 3 مدل 2023

در بخش فنی، هنوز تغییر خاصی روی بی‌ام‌و سری ۳ جدید اعمال نشده است. مدل پایه ۳۳۰i، موتور دو لیتر توئین توربوشارژ با قدرت ۲۵۵ اسب بخار، گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته دارد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه و میانیگن مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه کند. نسخه‌ی پلاگین هیبرید ۳۳۰e نیز با موتور بنزینی مشابه ۳۳۰i تولید خواهد شد.

بی ام و سری 3 مدل 2023نمای پشت بی ام و سری 3 مدل 2023نمای اصلی بی ام و سری 3 مدل 2023نمای داخلی بی ام و سری 3 مدل 2023بی ام و سری 3 مدل 2023 تورینگ

مدل پایه از سری M340i با پیشرانه‌ی ۳ لیتر ۶ سیلندر خطی، ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه خواهد کرد. این نسخه، در زمان ۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد. بی‌ام‌و M340i و ۳۳۰e پلاگین هیبرید، با سیستم دو دیفرانسیل xDrive همراه خواهند بود.

بی ام و سری 3 مدل 2023 تورینگ

قیمت سری ۳ جدید برای تولید در تابستان پیش‌رو، تفاوت چندانی با مدل ۲۰۲۱ نخواهد داشت و احتمالا، آستانه قیمت ۴۲ هزار دلار را حفظ خواهد کرد. براین اساس، مدل M340i با قیمت ۵۶ هزار دلار فروخته خواهد شد.

منبع: سایت پدال