نویسنده: مرتضی قانع (منبع: بانک خودرو)
پیشرانههای نصب شده زیر کاپوت خودروهای درونسوز، معمولا آرایش سیلندر زوج دارند، همانند موتورهای چهار، شش، هشت، ده و دوازده سیلندر. با این حال تعدادی از خودروسازان نوآور در طول تاریخ علاقه به استفاده از سیلندرهای فرد داشتهاند. موتورهای پنج سیلندر از گذشته در مدلهای مختلف آئودی مورد استفاده قرار گرفتهاند و علاوه برآن دیگر خودروسازان نیز در مدلهای معدودی از آنها بهره گرفتهاند. در این مطلب نگاهی به برترین خودروهای تاریخ با موتور 5 سیلندر خواهیم داشت، خودروهایی که به واسطه تعداد فرد سیلندرهای پیشرانه متمایز هستند.
آئودی RS3
نسلهای مختلف آئودی RS3 از گذشته تا به حال به عنوان مصرفکننده سنتی موتورهای پنج سیلندر شناخته شدهاند و همچنان با این نوع پیشرانه به بازار عرضه میشوند. نسخههای فعلی این خودرو از سال 2015 روی خط تولید قرار دارند و از سال 2017 نسخههای فیسلیفت این خودرو قابل خریداری است.
پیشرانه پنج سیلندر آئودی RS3 حدود 394 اسببخار قدرت تولید میکند که این سدان اسپرت را در 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت میرسانند. آئودی RS3 شتاب بهتری نسبت به آئودی R8 دارد و این شتاب را با قیمتی کمتر از یک فورد فیستا در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
مرسدس بنز 300D
موتورهای پنج سیلندر تنها با استفاده از بنزین تغذیه نمیشوند، بلکه نمونههای اندکی با پیشرانه دیزل و پنج سیلندر نیز به تولید رسیدهاند که یکی از آنها مرسدس بنز 300 دیزلی است. این نسل با کد اتاق W123 شناخته میشود در انواع اتاقها از جمله استیشن واگن و کوپه به بازار عرضه شد.
مرسدس بنز W123
مرسدس بنز W123 به عنوان یکی از سختترین و بادوامترین خودروهای مرسدس بنز شناخته میشود. نسخههای مجهز به موتور پنج سیلندر دیزلی با کارکرد هفت رقمی همچنان نیاز به تعمیرات اساسی ندارند. بسیاری از نسخههای مرسدس بنز 300 دیزلی پس از بازنشستگی در اروپا و آمریکا، راهی آفریقا شدند و همچنان به خدمت رسانی ادامه میدهند.
فولکس واگن گلف V5
نسل چهارم فولکس واگن گلف نیز میزبان پیشرانه پنج سیلندر بوده است و مشتریان میتوانستند نسخهای از این خودرو را با موتور 2.3 لیتری خورجینی پنج سیلندر خریداری کنند. این پیشرانه 10 سوپاپ در ابتدا 150 اسببخار قدرت تولید میکرد و پس از بهینهسازی در مدل فیسلیفت، قدرت آن به 170 اسببخار افزایش یافت.
فولکس واگن گلف V5 به هیچ عنوان یک هاچبک اسپرت نیست و نباید از آن توقع عملکرد گلف GTi را داشت اما به عنوان یک خودرو تورینگ عملکرد مطلوبی از خود به نمایش میگذارد.
نسل چهارم فولکس واگن گلف
آئودی TT RS
نسل دوم آئودی TT RS از ابتدا با موتور 5 سیلندر 335 اسببخاری به بازار عرضه شد و مدتی بعد در سال 2012، قدرت آن به 355 اسببخار افزایش پیدا کرد. نسخههای فعلی آئودی TT RS به نوعی شبیه به نسخه ارزانشده و محدود آئودی R8 هستند و دیگر اثری از کسل کنندگی سابق در آنها مشاهده نمیشود.
آئودی TT RS
پیشرانه پنج سیلندر آئودی TT RS اکنون 394 اسببخار قدرت تولید میکند و تیم توسعه آئودی مجددا در تلاش است تا عملکرد این پیشرانه را به منظور رقابت با موتورهای شش سیلندر معمول ارتقا دهد. پورشه 718 کیمن و پورشه 911 کررا 4S دو رقیب شناخته شده آئودی TT RS هستند.
لندروور دیسکاوری 1 و 2
هنگامی که بی ام و سکان هدایت لندروور را در دهه 1990 برعهده گرفت، مدیران این شرکت از عدم تمایل خود برای استفاده از موتورهای پنج سیلندر خبر دادند. فرماندهان ارتش بریتانیا نیز که از لندروور به عنوان خودرو نظامی بهره میگرفتند، در مورد تعمیرپذیری موتور پنج سیلندر تردید داشتند.
لندروور دیسکاوری
با این حال موتورهای td5 طراحی شده توسط لندروور لیاقت خود را نشان داد و ثابت کرد میتوان زیر کاپوت دیسکاوری از موتور پنج سیلندر استفاده کرد. استفاده از این موتور سبب شد تا لندرورر دیسکاوری به گزینه ای جذاب برای بکسل کردن و عبور از مسیرهای آفرودی تبدیل شود. علاوه برآن این موتور به شدت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. این پیشرانه بعدها در لندروور دیفندر نیز مورد استفاده قرار گرفت.
دیدگاه خود را بنویسید