یورش استلانتیس به بازار خودروسازان اروپایی همچنان ادامه دارد؛ این مجموعه در آخرین اقدام خود از نسخه برقی هاچبک و استیشن اوپل آسترا را پس از ۳۲ سال استفاده از پیشرانه احتراقی رونمایی کرده است. آسترا از لحاظ فنی با پژو ۳۰۸e که ماه گذشته رونمایی شد مشترکات زیادی دارد و سازنده آن تصمیم گرفته تا آن را مانند برادرخوانده فرانسوی‌اش در دو حالت هاچبک و استیشن عرضه کند.

آسترا برقی روی پلتفرم نمونه‌های درون‌سوز توسعه پیدا کرده است؛ بنابراین ظاهری بسیار شبیه به نسخه‌های بنزینی و دیزلی خود دارد. مسئولان این شرکت در راسلهایم می‌گویند که «آسترا اسپرت تورر الکتریک» (نام کامل این خودرو) نخسین محصول استیشن آلمانی با میزان انتشار کربن صفر محسوب می‌شود که روانه بازار شده است؛ البته شرکتی چون پورشه با این نظر مخالف‌اند چراکه با معرفی تایکان و تایکان کراس/ اسپرت توریسمو پیشتر خود را به‌عنوان «اولین» مطرح کرده‌اند.

آسترا نیز مانند پژو ۳۰۸e به‌صورت دیفرانسیل جلو دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت و تنها از از موتور برقی سود خواهد جست. موتور یادشده توان تولید همان ۱۵۶ اسب بخار قدرت موجود در ۳۰۸e را دارد اما گشتاور آن با ۱۰ نیوتن متر افزایش، حال به ۲۷۰ نیوتن متر رسیده است.

تفاوت اصلی آسترا و برگ برنده اوپل، گستره مسافت قابل‌پیمایش هاجبکش به شمار می‌رود که می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، بدنه فلزی آن را تا ۴۱۶ کیلومتر جابه‌جا کند؛ این درحالی‌ است که پژو رقیب با همان میزان شارژ و طبق چرخه راننده مرسوم اروپا، «WLTP»، نهایتا تا ۴۰۰ کیلومتر سرنشینانش را همراهی خواهد کرد. هم ۳۰۸e و هم آسترا از یک باتری ۵۴ کیلووات ساعتی یکسان استفاده می‌کنند که تنها ۵۱ کیلووات ساعت آن قابل استفاده است. مالکان برای شارژ این باتری از صفر تا ۸۰ درصد و از طریق یک درگاه شارژ ۱۰۰ کیلواتی DC، به نیم ساعت زمان نیاز دارند.

اوپل در تبلیغات خود اشاره می‌کند که باوجود محدودیت سرعت «بسیاری از خودروهای برقی دیگر» تا سقف ۱۵۰ یا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۹۹ مایل بر ساعت)، آسترا برقی می‌تواند به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. نسخه استیشن این خودرو از نظر کاربردی گنجایشی برابر ۵۱۶ لیتر دارد که با تاکردن صندلی‌های ردیف پشتی به ۱۵۵۳ لیتر افزایش می‌یابد؛ البته که این حجم در مقایسه با نمونه‌های درون‌سوز همین خودرو کمتر است که ۶۰۸ و ۱۶۳۴ لیتر ظرفیت دارند.

اوپل آسترا تا بهار سال آینده به دست مشتریان خواهد رسید. نسخه بالارده این خودرو با نشان GSe روانه بازار می‌شود که در حقیقت یک نمونه پلاگین‌هیبیریدی با ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور محسوب می‌شود. نسخه «گرند اسپرت الکتریک» این خودرو نیز همانند سایر مدل‌ها در دو حالت هاچبک و استیشن دردسترس خریداران خواهد بود.

مجموعه استلانتیس برنامه بلندبالایی برای تسلط و جذب مشتریان بیشتر در بازار خودروهای برقی دارد و می‌خواهد مانند بسیاری از رقبایش، نهایتا تا سال ۲۰۳۰، تولید خودروهای درون‌سوز را کنار گذاشته و فقط خودروهای برقی تولید کند. نظر شما درباره آسترا برقی چیست؟ آیا این خودرو را به نمونه بنزینی‌اش یا پژو ۳۰۸e ترجیح می‌ دهید؟!

منبع:پدال