تجربه رانندگی با مرسدس بنز E350 کوپه؛ اصالتی بی پایان
مرسدس بنز جزو آن دسته از کمپانیهای خودروساز است که در هر دوره محصولاتی خاص و بینظیر را به بازار عرضه میکند. همچنین از همان ابتدای کار با تولید محصولاتی با کیفیت نام خود را در زمره خودروسازان معتبر جهانی به ثبت رسانیده است.
محصولات این کمپانی علاوهبر اینکه در میان عامه مردم بسیار محبوب و پر طرفدار هستند، بلکه در میان سیاستمداران و همچنین دولتمردان نیز بسیار رایج و محبوب هستند. تمامی مدلهای مرسدس دارای ویژگیهای منحصربفردی هستند که آنرا از سایر خودروها متمایز میسازد و آن هم کیفیت فوقالعاده و همچنین دقت و ظرافت در طراحی و تولید است.
یکی از مدلهای محبوب و پرفروش مرسدس بنز در دنیا مدل E کلاس است که از دهه 50 میلادی تاکنون توانسته سهم بهسزایی از فروش این کمپانی را به خود اختصاص دهد. علت آن را هم میتوان در کیفیت و ارائه امکانات رفاهی خوبی که دارد جستجو کرد. E کلاس در سه نسخه سدان، کوپه و کانورتیبل عرضه میشود که همین امر نشان میدهد این مدل تمامی سلیقهها را پوشش میدهد. و بازار گستردهتری را هدف گرفته است.
اما متاسفانه در بازار ایران به دلیل وجود قوانین سختگیرانه در امر واردات خودرو که طی سالیان متمادی وضع شدهاند، شاهد تنوع بخشی در زمینه ورود خودروهای اسپرت و جدید موجود در بازار داخلی نبودهایم. همچنین ممنوعیت واردات خودرو طی 2 سال گذشته سبب شده تا آشفتگی در این بخش از بازار بیش از پیش شود.
با این وجود در حال حاضر تقاضا برای خرید خودروهای کارکرده وارداتی نیز همچنان وجود دارد، زیرا عدم عرضه و واردات خودروهای جدید باعث شده تا خریداران به خودروهای موجود فعلی در بازار بسنده کنند.
یکی از نمونههای جذاب و ارزشمند موجود در بازار مرسدس بنز E350 کوپه است که تنها تا سال 2014 توانسته وارد بازار ایران شود. پس از آن نیز نسل بعدی که دارای پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری است تنها به صورت محدود و با تعدادی اندک توانست به سهم خواهی از بازار بپردازد. در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از نمونههای موجود در بازار برویم. بر این اساس در ادامه به ویژگیها، مزایا و معایب مرسدس بنز E350 کوپه مدل 2012 خواهیم پرداخت.
تاریخچه:
E کلاس را میتوان یکی از قدیمیترین سری تولیدات این برند دانست که از سال 1953 تاکنون تولید و عرضه شده است. البته که باید این نکته را خاطرنشان کرد که در ابتدا محصولات این برند تحت عنوان E کلاس شناخته نمیشدند؛ در واقع نخستین محصول از این سری را میتوان مرسدس بنز V170 دانست که با کد اتاق W136 شناخته میشود. اما مرسدس بنز تصمیم گرفت که از اوایل دهه 90 میلادی و همزمان با تفکیک تخصصیتر محصولات خود، E کلاس را به طور مستقل و جداگانه به بازار عرضه کند. بر این اساس میتوان گفت که در حال حاضر مرسدس بنز به صورت رسمی پنجمین نسل E کلاس را به بازار عرضه کرده است، اما با نگاهی عمیقتر میتوان ادعا کرد که این خودرو تا به امروز 9 نسل را تجربه کرده است. خودروی موردنظر در این مقاله نیز چهارمین نسل از E کلاس به شمار میرود که با کد اتاق W212 شناخته میشود، اما از آنجایی که نسخههای کوپه و کابریو با کدهای اتقاق متفاوتی شناخته میشوند، باید گفت که این خودرو با کد اتاق اختصاصی C207 و نسخه کابریو با کد A207 نامگذاری شدهاند.
ظاهری اسپرت اما با اصالت:
هنگامی که از نمای جلو به مرسدس بنز E کلاس کوپه مینگریم، با چهرهای خشن و جذاب روبهرو میشویم که تفاوت چندانی با نسخه سدان آن ندارد. چراغهای دو تکه در طرفین جلو پنجره بزرگ کرومی، بهخوبی توانستهاند ابهت و اصالت مرسدس بنز را به رخ بکشند. این در حالی است که در نسلهای بعدی چراغهای دوتکه جای خود را به چراغهای جدید با گرافیک داخلی جذابتر عوض کردهاند. هرچند که بسیاری از طرفداران E کلاس معتقدند هویت این خودرو با چراغهای دو تکه جداگانه شکل گرفته است.
هرچقدر که نمای جلوی این خودرو کلاسیک و باوقار است، نمای جانبی مدرن و جذاب و در عین حال اسپرت به نظر میرسد. فرم بدنه این خودرو به واسطه کوپه بودنش سبب شده تا نمایی گوه شکل در ذهن تداعی شود که همین موضوع جذابیت ظاهری آن را دوچندان کرده است. از طرفی خطی که از میان انحنای گلگیر جلو کشیده شده و تا ابتدای گلگیر عقب ادامه دارد، بر حجمدهی پانلهای جانبی بدنه افزوده است.
همچنین گلگیرهای عضلانی که در راستای خطوط و انحنای سپرها طراحی شدهاند، از نقاط قوت طراحی ظاهری E کلاس بهشمار میروند. نمای پشتی هم، مانند جلو از طرحی ساده اما جذاب پیروی میکند که به طور کلی شباهت زیادی با نسخه سدان دارد، با این تفاوت که چراغها و سپر عقب تفاوت اندکی با یکدیگر دارند. خروجیهای اگزوز که در طرفین سپر خودنمایی میکنند، نوید یک موتور پرتوان با صدایی گوش نواز را میدهند و از قدرت پنهان شده درون سینه این کوپه آلمانی پردهبرداری میکنند.
به طور کلی میتوان گفت از ویژگیهای بارز در طراحی خارجی این خودرو، حفظ اصالت طراحی است. شایان ذکر است خودروی موردنظر توسط مالک دستخوش تغییراتی شده است. به عنوان مثال رنگ بدنه توسط کاور محافظی سبز مات پوشانده شده، رینگها با نمونه AMG مشکی رنگ تعویض شده و کالیپرهای ترمز با رنگ سبز فسفری، هماهنگی قابل توجهی با رنگ بدنه پیدا کردهاند.
کابین شیک و لوکس، اما نه چندان اسپرت:
همانطور که انتظار میرود، E کلاس کوپه دارای ظاهری اسپرت و جذاب است. اما با ورود به فضای داخل کابین ناخودآگاه با فضایی نسبتا لوکس مواجه خواهید شد که کمی دور از انتظار است. چرا که فضای کلی کابین شباهت بسیار زیادی با نسخه سدان داشته و حال و هوای یک خودروی خانوادگی را به نمایش در آورده است.
با این وجود صندلیهای تمام چرم پرتقالی، زیبایی منحصربهفردی به آن بخشیده است. در قسمت بالای داشبورد یک نمایشگر لمسی چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده تعبیه شده است. کمی پایینتر ادوات مربوط به سیستم صوتی و همچنین صفحه کلید جهت مکالمه تلفنی در میان کنسول جای گرفتهاند و در قسمت پایین نیز، سیستم کنترل تهویه هوا خودنمایی میکند.
وقتی پشت فرمان مینشینیم، تمامی ادوات مربوط به سیستم ناوبری و کنترل به خوبی در دسترس قرار دارند، حتی موس کنترلگر که در قسمت میانی کنسول طراحی شده، به خوبی در اختیار راننده بوده و درست مانند دیگر ادوات، همان جایی قرار گرفتهاند که باید باشند. از نکات فابل توجه در کابین، اختصاص دادن فضاهایی برای قرار دادن اشیا در جای جای کابین است، که به نوبه خود قابل تحسین است.
یکی دیگر از جذابیتهای کابین به خصوص در قسمت راننده، پشت آمپرهای آن بوده که تلفیقی از دیجیتال و آنالوگ است که با نورپردازی ماهرانه، راننده را به راندن ترغیب میکند. دید کمنقص، پدالهای اسپرت آلومینیومی، زاویه مناسب فرمان، غربیلک سه پره فرمان با طرح D-Cut، سر دنده اسپرت و کوتاه همگی از نکات قابل توجه در کابین هستند. به طور کل میتوان گفت هدف کمپانی مرسدس بنز از طراحی E کلاس کوپه، جلب رضایت افراد جوان و البته میانسالهای علاقهمند به خودروهای اسپرت است. زیرا با وجود سادگی و متانت، رگههایی از شیطنت و اسپرت بودن در طراحیاش به چشم میخورد.
امکانات رفاهی و آپشنها:
برخلاف تصور که E350 کوپه خودرویی اسپرت بوده و نباید امکانات رفاهی چندان زیادی داشته باشد، اما باید گفت که لیست امکانات آن از بسیاری از سدانها نیز کاملتر است. به عنوان مثال مرسدس بنز E350 کوپه دارای امکاناتی نظیر سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمهای و دارای سیستم ضد سرقت، قفل و بازکردن دربها بدون کلید، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار، سیستم قفل کودک در اختیار راننده، سیستم دزدگیر به همراه آژیر و کاپوت فعال در هنگام تصادف است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق از دیگر امکانات آن به شمار میآیند.
سیستم صوتی حرفهای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر، دارای 9 عدد بلندگو، ساب ووفر داخلی، دارای USB ، AUX ، iPod Cable، آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینههای خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغهای روشنایی روی آینهها، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی، همگی جزو آپشنهای این خودرو به حساب میآیند.
از سیستمهای کمک راننده میتوان به مواردی از قبیل سیستم پیش اخطار خواب آلودگی ، سیستم دید نقطهکور، سیستم رادار، سیستم محدودیت سرعت، قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک در صندق عقب با سیستم ایمنی، مجهز به سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل، سیستم کم کردن باد تایرها، دوربین نقاط کور و رادار نقاط کور اشاره کرد.
علاوه بر اینها 12 عدد کیسه هوای ایمنی شامل جلو، جانبی، پردهای محافظ سر، پردهای جلو و عقب و ایربگ زانویی ایمنی این کوپه آلمانی را تامین میکنند. از سیستمهای پایداری و کمک راننده نیز میتوان به مواردی از جمله DSC , ABS , EBD, BAS , ASR , ESP اشاره کرد.
قلبی پرتوان درون سینه E350 کوپه:
و اما جذابترین بخش در ویژگیهای این خودرو، مشخصات فنی قوای محرکه است. در واقع میتوان گفت که مرسدس بنز E350 یکی از آخرین بازماندههای 6 سیلندر در بازار ایران است که از یک موتور شش سیلندر تنفس طبیعی 24 سوپاپ با حجم دقیق 3498 سیسی برخوردار است. این موتور قادر است در 6400 دور در دقیقه نیرویی معادل 292 تا 302 اسببخار و همچنین حداکثر گشتاور 365 تا 370 نیوتون متر را در دورهای 3500 تا 4500 دور در دقیقه تولید کند.
این نیرو از طریق جعبهدنده 7 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی (تیپترونیک) به چرخهای عقب انتقال مییابد. شایان ذکر است شتاب صفر تا صد اعلام شده از سوی کمپانی برای این کوپه اسپرت و جذاب حدود 6.3 ثانیه است که با توجه به ابعاد، نوع موتور و وزن حدودی 1.7 تنی، قابل قبول به نظر میرسد. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن حدود 8.1 لیتر در 100 کیلومتر برآورد شده است.
تجربه رانندگی:
اعداد و ارقام و خروجی از موتور و قوای محرکه روی کاغذ نشانگر محصولی پرتوان و چالاک است. اما برای اثبات این موضوع پشت فرمان E350 کوپه مینشینیم تا ببینیم این کوپه ژرمن در عمل چگونه است. با فشردن دکمه استارت و روشن شدن پیشرانه شش سیلندر، غرشی گوش نواز از نهاد موتور برخاسته و به گوش میرسد.
با قرار دادن اهرم دنده در حالت درایو و فشردن پدال گاز، شتاب قابل توجهی در همان ابتدا احساس میشود. با بالا رفتن دور موتور و گذشت مدت زمانی نه چندان زیاد، میتوان به خوبی متوجه نرمی و عملکرد بسیار عالی سیستم تعلیق شد. چرا که کوچکترین ضربات وارد شده ناشی از ناهمواری سطح مسیر توسط سیستم تعلیق جذب شده و به کابین انتقال نمییابد.
از دیگر مواردی که توجه را به خود جلب میکند، هندلینگ و پایداری قابل توجهی است که این امکان را به راننده میدهد تا با خیالی اسوده اقدام به فشردن هرچه بیشتر پدال گاز حتی به هنگام مانورهای ناگهانی و سر پیچها کند. عملکرد بسیار دقیق و هوشمند جعبهدنده از دیگر مواردی است که لذت رانندگی با این کوپه آلمانی را دوچندان میکند. زیرا این جعبهدنده کاملا گوش به فرمان راننده بوده و درکمترین زمان ممکن اقدام به اجرای فرامین آن میکند.
تجربه رانندگی با این خودرو بسیار لذتبخش و مهیج است اما واقعیت آن است که اگر فضای کابین دارای طراحی اسپرتتر و جوانپسندتری بود، هماهنگی و هارمونی بیشتری در ترکیب این خودرو شکل میگرفت. هرچند که کیفیت متریال مصرفی و امکانات رفاهی به کار رفته در این خودرو این نقایص را به خوبی مرتفع میکنند. اما انتظار میرود برای چنین خودروی اسپرت و جذابی، پارامترهای حوانپسندتری درون کابین درنظر گرفته شود.
نتیجهگیری:
در کل میتوان گفت که نسخههای کوپه و کابریولت مرسدس بنز E کلاس به نسبت نسخه سدان به تعداد بسیار کمتری وارد بازار ایران شده است که همین موضوع باعث شده قیمت بیشتری نیز در بازار داشته باشند. از این رو در حال حاضر این خودرو در رده خودروهای کارکرده لوکسی قرار گرفته که با قیمتهای نه چندان منطقی خرید و فروش میشوند.
مرسدس بنز E350 کوپه یکی از آن خودروهایی است که با توجه به استهلاک کمی که دارد، در صورت دارا بودن سلامت فنی و ظاهری، میتواند گزینهای ایدهآل برای جوانان و یا حتی خانوادههای کم جمعیت و جوان باشد. اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که قیمت قطعات یدکی این خودرو به همان نسبت قیمت کلی خودرو کمی گران بوده و ممکن است به راحتی یافت نشود.
اما با این وجود باید گفت که E350 کوپه با کد اتاق C207 یکی از خودروهای کلاسیک ارزشمند در آینده خواهد شد که همین موضوع میتواند ارزش آن را دوچندان کند.
در انتها جا دارد از جناب آقای ارسطو عامری مالک محترم خودرو جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تهیه گزارش کمال تشکر و قدردانی داشته باشیم.
نویسنده و عکاس: آریا محسنی (منبع: خودرو بانک)
بورس لوازم یدکی مرسدس بنز سواری
دیدگاه خود را بنویسید