بیش از ده سال است که اخبار متنوعی درباره حضور گروه فولکس‌واگن در فرمول ۱ به گوش می‌رسد اما صحت‌وسقم این اخبار همیشه زیر سؤال بوده است. نام آئودی در اخبار با تیم فرمول ۱ مک لارن گره خورده و یکی از نشریات حتی مدعی قطعی شدن معامله بین این دو شرکت شده بود. مک لارن در آن زمان هرگونه تغییر در ساختار مالکیت خود را رد کرد اما در ادامه خاطرنشان ساخت همواره گفت‌وگوهایی با شرکا و تأمین‌کنندگان مرتبط شامل دیگر خودروسازان داشته است.

حالا مجله خودرو مدعی شده توافق بین آئودی و مک لارن شکل رسمی به خود گرفته است. علاوه بر ورود آئودی به فرمول ۱ از طریق مک لارن، ظاهراً پورشه نیز آماده توافق با تیم ردبول ریسینگ می‌شود تا پس از هوندا اقدام به تأمین پیشرانه‌های این تیم بکند. گفته شده یکی از سناریوهای احتمالی این است که تیم‌های آئودی/مک لارن و پورشه/ردبول با یکدیگر به مصاف فراری و مرسدس خواهند رفت. از دیگر همکاران احتمالی برای رقابت جذاب در فرمول ۱ می‌توان به ترکیب آئودی/ویلیامز و پورشه/آلفا یا هاس اشاره کرد. هر دو شرکت آئودی و پورشه قبلاً علاقه خود به حضور در فرمول ۱ را ابراز کرده‌اند. آنچه باعث جذابیت فرمول ۱ برای این دو شرکت شده حرکت به سمت سوخت‌های پایدارتر و قوانین مربوط به ساده‌تر شدن پیشرانه‌ها بوده است.

قبلاً گفته شده بود بخش جاده‌ای مک لارن شاید به بی ام و فروخته شود و در واقع کل گروه مک لارن بین فولکس‌واگن و بی ام و تقسیم شود. همین سناریو را درباره بنتلی و رولزرویس دیده‌ایم. البته خبر جدید Carmagazine نشان می‌دهد علیرغم برگزاری جلسه مک لارن با سهامداران اصلی یعنی هولدینگ بحرین، گفت‌وگوها فضای گرمی نداشته است. بی ام و هم خبر مربوط به خرید مک لارن را رد کرده است. گفته شده هولدینگ بحرینی به خلاص شدن از ضررهای مک لارن مشتاق است. علیرغم شروعی مثبت در سال ۲۰۲۱ که به معنی دو برابر شدن درآمد مک لارن در نیمه اول سال بود، این خودروساز از نظر مالی وضعیت مساعدی ندارد. فروش این خودروساز بریتانیایی ۶۴ درصد کاهش یافته و اقداماتی همچون فروش تأسیسات و مقرها نیز انجام شده است.

اگر آئودی اقدام به خرید بخش جاده‌ای و فرمول ۱ مک لارن با قیمت ۱ میلیارد پوند بکند احتمالاً یک اتحاد بزرگ‌تر با حضور لامبورگینی، مک لارن، پورشه، ریماک و بوگاتی شکل خواهد گرفت.


منبع: زومیت