بورس لوازم یدکی بنز در تهران کجاست؟

تدوین و جمع آوری: مهندس عمویی


بهتر است برای پاسخ به سوال(بورس لوازم یدکی مرسدس بنز سواری در تهران کجاست؟) در ابتدا نگاهی داشته باشیم به حضور این برند مطرح  خودروسازی جهان در کشورمان:

مرسدس بنز به عنوان یکی از بزرگ‎ترین کارخانه‎های خودروسازی در جهان، یکی از اولین تامین‎کنندگان خودرو در ایران بوده است. از ورود اولین مرسدس بنز به ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما چند دستگاه از خودروهای بنز در اواخر سطنت قاجار و در حدود سال‏های 1298 هجری شمسی مصادف با دهه 20 میلادی وارد ایران شدند. بعد از آن طی حدود 100 سال گذشته مرسدس بنز تاریخ پرفراز و نشیبی در ایران داشته است که سایه سیاست بر این ارتباط تاثیرگذار بوده است. این رابطه در مواقعی به اوج خود رسیده و گاهی نیز کمرنگ شده است. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به آنچه که در طی 100 سال بین ایران و یکی از بهترین خودروسازی‏های دنیا گذشته است.

قبل از جنگ جهانی دوم:

تاریخچه مرسدس بنز

در اوایل قرن جدید شمسی تعدادی مرسدس بنز 170 وارد ایران شد. بعد از به قدرت رسیدن رضا شاه، تعداد بیشتری از این خودرو و نسل بعدی آن یعنی W136 به دست ثروتمندان ایران وارد کشور شدند. 

نسخهایی از W138 لیموزین و کروک در این دوره پا به جاده ‎های ایران گذاشتند و البته  خرید مرسدس بنز یا هر خودروی سواری دیگری در آن دوران به دلیل نبود امکانات نگهداری از آن‏ها کار سختی بود که از عهده مردم عادی کمتر بر می آمد.

به تدریج با افزایش امکانات در ایران در دوران پهلوی ورود خودروهای مرسدس بنز نیز به ایران به تدریج افزایش یافت. اما با شروع جنگ جهانی دوم مشکلات مشترکی برای ایران و بنز ایجاد شد و در دوره‌ای تولید و ورود این خودرو به ایران متوقف شد.

بعد از جنگ جهانی دوم:

تاریخچه مرسدس بنز

بعد از جنگ جهانی دوم مرسدس بنز با مدل 170V به بازار ایران بازگشت. بعد از آن با بهبود شرایط ایران در دهه 30 تعداد زیادی از خودرو کلاسیک مرسدس بنز 180 و 190 به ایران آمد و مرسدس بنز به یک خودروی عمومی در ایران تبدیل شد. دهه 40 در ایران محل خوبی بود برای خرید و فروش مرسدس بنز 220، 220s که به همراه 180 و 190 جزو خودروهای خانوادگی و پر فروش محسوب می‏شدند. در طی این دوران خودروهای مرسدس بنز یک به یک به بازار ایران می‏آمدند و مردم ایران به شدت از آن‏ها استقبال می‌کردند. این شرایط تا انقلاب اسلامی ایران ادامه داشت.

تولید اتوبوس و کامیون بنز در ایران:

تاریخچه مرسدس بنز

با احداث شرکت ایران ناسیونال برای اولین بار اتوبوس‏های شرکت مرسدس بنز در ایران مونتاژ شدند. قبل از آن کارخانه خاور در اواخر دهه 30 اقدام به تولید کامیون مرسدس بنز در ایران کرده بود. به این ترتیب ارتباط بنز با ایران وارد دوره جدیدی شد. تولیدات کامیون‏های بنز در ایران به 30 کشور جهان ارسال میشد و کم کم خودرو‎های مدرن بنز نیز در ایران تولید می‏شدند. در دهه 1350 مرسدس بنز مستقیما 30 درصد از شرکت ایدم را در تبریز خرید و موتورهای خود را نیز در ایران تولید می‌کرد که جالب است بدانید این موتورها به آلمان هم صادر می‏شد!

کمرنگ شدن حضور ستاره نقره‏ای در ایران:

تاریخچه مرسدس بنز

بعد از انقلاب اسلامی ایران همچنان دفتر مرسدس بنز در ایران باز بود و بعد از پایان جنگ نیز خودروهای لوکس مرسدس بنز به ایران وارد میشد. اما قیمت مرسدس بنز و هزینه‏ های نگهداری آن، بسیار بالا بود و این شکاف رفته رفته بیشتر شد.

بسته شدن پرونده بنز در ایران:

توافق با ایران خودرو و احداث شرکت ستاره ایران به معنای تولید خودروهای کلاس E در ایران بود. سال 1382 تا 1386 تمام تلاش ها در جهت بهبود وضعیت مرسدس بنز در ایران بود اما تحریم‎ها و سایر مشکلات منجر شد تا بعد از 50 سال دفتر مرسدس در ایران بسته و تمامی سهام مرسدس در شرکت‎های مختلف ایرانی به فروش گذاشته شود. بعد از سال 2010 رسما حضور بنز محدود شد به خودرو‎های وارداتی که هرازگاهی از طرق مختلف وارد ایران می شدند. در حال حاضر قیمت مرسدس بنز و تجهیزات آن با رشدی فزاینده رو به رو شده که خرید این خودرو را سخت‏تر از قبل کرده است.

مرسدس بنز چطور وارد ایران شد؟

مرسدس بنز چطور وارد ایران شد؟

برخلاف تصور اکثر مردم ایران که فکر می‌کنند ایران‌خودرو با تولید پیکان جان گرفته، این شرکت با تولید بنز پا به عرصه ظهور گذاشته است.

در ایران‌ خودرو قبل از آنکه خبری از تولید پیکان باشد در سال 1342 اتوبوس 302 مرسدس بنز توسط ایران ناسیونال مونتاژ مشد.

سال‌ها بود که گفته می‌شد ایران بخشی از سهام بنز را پیش از انقلاب خریده است و پس از انقلاب بنز به جای سهامش چهار هزار دستگاه ماشین پلیس به ایران داده اما در حقیقت این‌گونه نبوده است. پیش از انقلاب، و در دهه 70 میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشکل مواجه می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود. در این شرایط دولت ایران سعی می‌کند 30 درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. با این کار مدیریت شرکت مرسدس بنز در اختیار ایران قرار می‌گرفت اما دولت آلمان برای جلوگیری از این موضوع خود اقدام به خرید سهام مرسدس بنز می‌کند تا مالکیت این شرکت از دست آلمان‌ها خارج نشود.

البته پس از این اتفاق محمدرضا شاه پهلوی دستور خرید بخشی از سهام مرسدس بنز آلمان را صادر میکند.

شاه ایران در اواخر حکمرانی‌اش مدل معروف کلاس G را که شاسی‌بلندی متوسط است برای ارتش ایران سفارش می‌دهد. شرکت بنز بنا به درخواست شاه ایران شروع به طراحی این مدل می‌کند که انقلاب رخ می‌دهد. 

مرسدس بنز هم مدل G را به جای ارتش ایران تحویل نیروهای ناتو می‌دهد. البته پس از انقلاب مرسدس بنز همچنان همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهد. 

این شرکت تنها در جنگ تحمیلی به مدت دو ماه و آن هم به صورت موقت دفترش را در تهران تعطیل می‌کند.

کامیون‌های تولیدی این شرکت یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل نیرو در سال‌های جنگ تحمیلی بوده است؛ خودروهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بنز آلمان تامین شده بود. 

اوج تعامل مرسدس بنز به دو دوره تاریخی در ایران بازمی‌گردد که یکی پیش از انقلاب و دیگری طی هشت سال دولت اصلاحات است. پیش از انقلاب مرسدس بنز جدیدترین مدل‌هایش را در ایران تولید می‌کند و حتی برای افزایش سهم ساخت داخل، 30 درصد از سهام موتورسازی تبریز «ایدم» را می‌خرد. با این کار عملاً موتورهای بنز در ایران تولید و به بنز آلمان صادر می‌شدند.

بنز قصد داشت با تولیدات ایران بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین کند. طی سال‌های 1376 تا 1384 بنز دوباره مدرن‌ترین محصولاتش را در ایران تولید می‌کند و برای تولید سواری مرسدس بنز کلاس E و C با شرکت ایران‌خودرو به توافق می‌رسد. این شرکت در سال 1382 برای فروش و خدمات پس از فروش بنزهای سواری شرکت ستاره ایران را که تمام سهامش در اختیار بنز آلمان بود، تاسیس می‌کند. با تولید مرسدس کلاس E در سال 1385 ساخت بنز سواری در ایران آغاز می‌شود. اما تولید کلاس C در ایران هیچ‌گاه عملی نمی‌شود.

در سال 1386 با ایجاد تنش‌های سیاسی میان ایران و آلمان و همچنین بحث کاهش هزینه در دایملر بنز، دفتر این شرکت با تعدیل گسترده نیرو در ایران مواجه می‌شود و دو طبقه معروف برج سایه فروخته می‌شود. شرکت بنز در ادامه سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یک میلیون دلار به ایران‌خودرو می‌فروشد و با این کار تولید سواری بنز در ایران کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. 

با بروز تنش میان دو کشور تولید کامیون‌هایی با ظرفیت بیشتر از 20 تن و سه محور در ایران متوقف می‌شود. پس از این اتفاق هر روز حضور بنز در ایران کمرنگ‌تر می‌شود تا آنکه «زچه» مدیرعامل بنز از فروش سهام بنز در شرکت ایدم تبریز خبر می‌دهد.

او علت این کار را زیان ده بودن کارخانه عنوان می‌کند اما برخی کارشناسان کاهش روابط سیاسی را دلیل اصلی ماجرا می‌دانند. چند ماهی از این تصمیم نمی‌گذرد که فروش کامیون بنز به ایران از طرف بنز ممنوع می‌شود و پس از آن این شرکت به کارمندانش اعلام می‌کند تا پایان سال 2010 دفتر بنز در ایران برای همیشه بسته خواهد شد. جالب آنکه بزرگ‌ترین معامله بنز با ایران پیش از این تصمیم فروش 60 خودرو تشریفاتی بنز به ریاست جمهوری ایران بوده است.

با تعطیلی دفتر بنز در ایران واردات مستقیم بنز سواری به ایران قطع می‌شود و بنز هم به ایران دیگر قطعه نمی‌فروشد و عملاً تمام خودروهای عمومی ایرانی مانند آمبولانس و خودروهای پلیس و آتش‌نشانی با مشکل خدمات پس از فروش مواجه می‌شوند. ایران‌خودرو دیزل بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش را هم از دست می‌دهد و تولید کامیون‌های مدرن بنز در این شرکت قطع می‌شود.

سایه سیاست و فشارهای سیاسی همیشه در روابط بین مرسدس بنز و ایران دیده می‌شود. سایه فشارهای سیاسی چنان بود که مرسدس بنز که حتی در جنگ تحمیلی دفترش را در ایران تعطیل نکرده بود پس از 50 سال دفترش را در ایران تعطیل کند؛ دفتری که یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان خودروهای رنگارنگ به دولت ایران بوده و حتی با سرمایه‌گذاری مستقیم کارخانه ساخت موتور بنز را در ایران راه‌اندازی کرده بود.

پس از این اتفاق شرکت ایران‌خودرو دیزل به دلیل قطع یک‌طرفه همکاری از سوی بنز از این شرکت شکایت می‌کند و این شرکت هم محکوم به پرداخت 150 میلیون یورو غرامت می‌شود اما سایه فشار سیاسی بر بنز چنان زیاد است که این شرکت حاضر به دادن این غرامت و از دست دادن بازار بزرگ ایران می‌شود.

پس از توافق هسته‌ای البته شرکت مرسدس بنز اولین شرکتی بود که به ایران بازگشت. با اینکه شرکت‌های دیگر آلمانی بسیار محافظه‌کار برخورد می‌کنند اما شرکت مرسدس بنز برخلاف دیگر شرکت‌های آلمانی حتی زودتر از شرکت‌های خودروسازی فرانسوی اندکی پس از برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌اش را با طرف ایرانی آغاز کرد.

اما چرا نگاه بنز با دیگر شرکت‌های آلمانی متفاوت است؟ 

شرکت بنز اولین شرکت آلمانی در صنعت خودرو ایران بود که در ایران برای تولید خودرو سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت ایدم کرده بود. اتوبوس این شرکت آلمانی حتی اولین محصول برادران خیامی در ایران ناسیونال بود.

از طرفی مدیران این شرکت از نظر خانوادگی هم به ایران وابستگی فراوانی دارند، بسیاری از مدیران ارشد مرسدس بنز همسران ایرانی یا داماد ایرانی دارند علاوه بر این شناخت مدیران بنز به دلیل حضور بیش از نیم‌قرن در بازار و صنعت خودرو ایران بسیار بیشتر از دیگر شرکت‌های آلمانی است.

اما تفاهمنامه میان ایران‌خودرو دیزل و دایملر آلمان صاحب مرسدس بنز چگونه است؟

بزرگ‌ترین حسن حضور دایملر آلمان در ایران تاسیس یک شرکت مشترک است. شرکت دایملر اعلام کرده است با دو شرکت ایران‌خودرو دیزل و گروه «ماموت» قراردادی امضا کرده که شرکت مشترکی تاسیس کنند و واحد تولید کامیون‌های بنز و قطعات قوای محرکه آنها را راه‌اندازی کنند.

البته در اطلاعیه ایران‌خودرو اشاره‌ای به گروه ماموت نشده است. آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی ایران‌خودرو خبر داده دایملر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می‌آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند. هلدینگ دایملر، مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس-آام‌گ و اسمارت با امضای یک تفاهمنامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد یک شرکت مشترک آغاز کردند.

شاید ترکیب گروه صنعتی ماموت که تجربه بسیار زیادی در ساخت کانتینر و همچنین ساخت کامیون‌های اسکانیا دارد با ایران‌خودرو دیزل که سابقه طولانی در زمینه تولید محصولات مرسدس بنز دارد سبب به وجود آمدن یک گروه بسیار قوی صنعتی در منطقه خاورمیانه برای تولید کامیون شود. گویا قصد ثانویه مرسدس بنز هم همین است که پس از بازار ایران نیاز خاورمیانه و کشورهای اطراف ایران را به کامیون با تولیدات این شرکت مشترک تامین کند.

شاید پس از سال‌ها ایران‌خودرو راه درست را انتخاب کرده و به جای تولید تحت لیسانس به سوی همکاری مشترک رفته که سبب جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی به شکل صحیح آن می‌شود و می‌تواند یک گام صنعت خودرو ایران را به سمت جلو حرکت دهد.

هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه گفته است:

گروه صنعتی ایران‌خودرو در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملاً متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد.

او با بیان اینکه سرمشق گروه صنعتی ایران‌خودرو در همکاری‌های جدید، حفظ و ارتقای منافع ملی است، افزوده: دایملر و شرکت بنز سابقه قابل اعتنا و اتکایی در همکاری با گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته‌اند که این امر می‌تواند در مسیر پیش روی این دو خودروساز راهگشا باشد. سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم توسط دایملر از جمله مواردی به شمار می‌رود که در این تفاهمنامه مورد توافق قرار گرفته است. علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اینکه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد می‌کند.

خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و اعلام کرده است: دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است. نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس (Actros) و آکسور (Axor) را می‌توان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد. ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره دایملر آ.گ. نیز اظهار کرد: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخوردار هستند. بنابراین پس از لغو تحریم‌های ایران، ما در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهمنامه با شریک تجاری‌مان در ایران، پیش‌نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است.


فروشگاه آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی.

09123964690

09392004206

WWW.ALMANYADAK.COM