نویسنده: مهدی هنرمند (منبع:زومیت)


اپل مدیر پیشین خودروهای الکتریکی BMW را به استخدام خود درآورد

گفته می‌شود اپل یکی از مدیران ارشد سابق بخش خودروهای الکتریکی BMW را استخدام کرده است تا بتواند روند توسعه‌ی اتومبیل خودرانش را تقویت و تسریع کند.

هفته‌ی گذشته، مشخص شد که دیو اسکات (رهبر تیم رباتیک پروژه‌ی اپل کار) کوپرتینویی‌ها را به‌ دلیل تصدی سِمَت مدیرعاملی شرکتی فعال در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی ترک کرده است. این سومین خروج بزرگ از پروژه‌ی خودروهای الکتریکی و خودران اپل از آغاز سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. حال گفته می‌شود که غول دنیای فناوری نیز برای جبران خروج‌های بزرگ، افراد سرشناسی را در صنعت خودرو زیرنظر دارد و می‌خواهد آن‌ها را برای پیش‌برد پروژه‌ی اپل کار جذب کند. جدیدترین مورد یکی از مدیران اسبق BMW است که بیش از سه دَهه در شرکت باواریایی فعالیت داشت کارنامه‌ی درخشانی در صنعت خودرو دارد.

به گزارش اپل‌اینسایدر و به‌نقل از بلومبرگ، شرکت واقع در کوپرتینو در هفته‌های اخیر اولریش کرانز، معاون ارشد پیشین BMW و یکی از کلیدی‌ترین افراد در توسعه‌ی وسایل نقلیه الکتریکی i3 و i8 شرکت آلمانی را استخدام کرده است. کرانز قبل از تأسیس شرکت خودروهای خودران کانو (Canoo)  بالغ‌بر ۳۰ سال در BMW حضور داشت. وی حدود یک ماه قبل از پیوستن به اپل از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل کانو کناره‌گیری کرد.

کانو استارتاپی است که گفته می‌شد غول دنیای فناوری در اوایل سال ۲۰۲۰ با آن مذاکراتی داشته و از قرار معلوم، اپل و کانو چندین گزینه از سرمایه‌گذاری تا خرید را به‌عنوان بخشی از تلاش کوپرتینویی‌ها برای پیش‌برد پروژه‌ی خودروی الکتریکی بررسی کرده‌اند. کانو پلتفرم وسایل نقلیه‌ی الکتریکی مقیاس‌پذیر و ماژولار را توسعه داده است و در آن مقطع، همین امر دلیلی بر توجه اپل به شرکت مذکور عنوان می‌شد. ماژول ابداعی کانو برای پشتیبانی از طیف وسیعی از کاربردهای خودرو برای مصرف‌کنندگان و مشاغل طراحی شده و گفته می‌شود استارتاپ یادشده اکثر الکترونیک خودرو را برای انعطاف‌پذیری بیشتر در طراحی کابین ادغام کرده است.

در ابتدا، کانو امیدوار بود از‌طریق اپل سرمایه جذب کند؛ اما ظاهرا گفت‌وگوها بی‌نتیجه ماند و در‌نهایت، به ادغام کانو با شرکت HCAC.IV منجر شد. اکنون، اپل فردی را استخدام کرده است که مدیرعاملی شرکت یادشده را برعده داشت و می‌تواند پروژه‌ی اپل کار را به عملیاتی کردن نزدیک‌تر کند. 

استخدام مدیرعامل اسبق کانو و از اعضای کلیدی بی‌ام‌و، تلاش‌های اپل برای ابتکار عمل در خودروهای خودران را نشان می‌دهد. گفته می‌شود کرانز گزارش خود را به داگ فیلد ارائه خواهد داد كه قبل از عزیمت به اپل برای اداره بخش اتومبیل آن موسوم به پروژه تایتان (Project Titan)، رهبری توسعه‌ی تسلا مدل ۳ را برعهده داشت.

اولین زمزمه‌های خودروی خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژه‌ی تایتان رسانه‌ای شد و تاکنون بارها اخباری مبنی بر عرضه‌ی این اتومبیل با نام احتمالی «Apple Car» منتشر شده است. در ابتدا تصور می‌شد فعالیت اپل به طراحی سیستم‌ها و خدمات برای وسایل نقلیه خودران معطوف شده باشد؛ اما اخیرا جزئیاتی از توسعه‌ی خودروی فیزیکی نیز منتشر شده و واضح است که اپل هنوز فناوری‌های وسایل نقلیه‌ی فیزیکی را توسعه می‌دهد. به نظر می‌رسد کوپرتینونشین‌ها تمرکز خود را دوباره به تولید یک وسیله نقلیه تمام عیار تغییر داده و تاکنون چندین مدیر یا مهنس سرشناس در صنعت خودرو نظیر یک مدیر تسلا که در بخش پیشرانه‌ها و مسئول ساخت شاسی خودروهای پورشه را استخدام کرده‌اند.

چندی پیش نیز مشخص شد که جان جیاناندریا (John Giannander) رئیس بخش هوش مصنوعی اپل، رهبری تیم پروژه‌ی تایتان را بر عهده گرفته است و از این پس خودروی خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد یافت. علاوه بر این، پیش‌تر اخباری مبنی بر همکاری TSMC و اپل به‌منظور تولید تراشه‌های این نوع اتومبیل‌ منتشر شد. البته در ماه‌های اخیر، اپل تعدادی از مدیران کلیدی از جمله بنجامین لیون، جیمه ویدو و دیو اسکات را از دست داد.

هنوز مشخص نیست اپل چگونه خودروی خودران را به‌صورت فیزیکی تولید خواهد کرد؛ ولی با استناد به گزارش‌های اخیر، احتمال دارد کوپرتینویی‌ها برای ساخت وسایل نقلیه از بازوی تولیدی شرکای خودروساز استفاده کنند. گفته می‌شود اپل به‌صورت سنتی و مانند آنچه در آیفون‌ و سایر محصولاتش انجام می‌دهد، قطعات خاصی از جمله حسگرهای لایدار (LiDAR) برای استفاده در Apple Car را از شرکت‌های شخص ثالث تهیه خواهد کرد.


فروشگاه آلمان یزرگترین مرجع لوازم یدکی BMW با بیش از سی سال تجربه در ارائه خدمات فنی خودروهای آلمانی

02133931491

WWW.ALMANYADAK.IR