اکثر پورشه‌های ۹۱۱ خصوصاً نسخه‌های سریع‌تر معمولاً با پیشرانه‌های خود تعریف می‌شوند اما GT3 RS نسل ۹۹۲ این‌طور نیست زیرا هرچند این نسخه به یکی از بهترین پیشرانه‌های شش سیلندر تخت تاریخ مجهز است که ۵۲۵ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند تا ۹ هزار rpm دور بگیرد اما جدیدترین محصول RS پورشه نه با پیشرانهٔ ۴ لیتری تنفس طبیعی خارق‌العاده‌اش بلکه با آئرودینامیک تعریف می‌شود.

در حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت (که ۲۲ کیلومتر بر ساعت از GT3 معمولی کمتر است زیرا ضرایب دنده کوتاه‌تر شده‌اند تا برای پیست مناسب‌تر باشند) زمانی که بال عقب الکترونیکی قابل تنظیم به‌طور کامل باز شده باشد، RS داون‌فورس خیره‌کنندهٔ ۸۶۰ کیلوگرمی تولید می‌کند. علاوه بر این، در جلوی خودرو نیز حالا بجای سه رادیاتور قبلی، از یک رادیاتور تکی بزرگ‌تر استفاده شده که فضای کافی برای نصب دو فلپ جدید در زیر بدنه را فراهم کرده است. بدون این فلپ‌ها، چسبندگی آئرودینامیکی فوق‌العادهٔ GT3 RS هرگز حاصل نمی‌شد.

بنابراین، هرچند آن پیشرانهٔ تنفس طبیعی خارق‌العاده حالا به میل بادامک‌های جدیدی مجهز شده و قدرت بیشتری نسبت به GT3 معمولی تولید می‌کند که خودرو را ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند اما GT3 RS جدید بزرگ‌ترین تغییرات خود را در آئرودینامیک تجربه کرده است که به دلیل چسبندگی بیشتری که فراهم می‌کند، باعث می‌شود خودرو بتواند با سرعت بیشتری به پیچ‌ها حمله کند حتی اگر این به قیمت کندتر شدن در مسیرهای مستقیمی تمام شود.

فلسفهٔ جسورانه و جالبی که پورشه به آن اعتقاد دارد، یافتن راه‌های دیگری برای سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر کردن مدل‌های سری RS بجای افزایش قدرت است. بدین منظور، مهندسان اشتوتگارت غیر از توربوشارژ کردن پیشرانهٔ GT3 که هرگز به سمت آن نمی‌روند، گزینه‌های بسیار اندکی پیش رو داشته‌اند. به دلیل اینکه قوانین آلایندگی اروپا اخیراً بسیار سخت‌گیرانه شده است، پورشه می‌دانست که نمی‌تواند قدرت بیشتری از پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خود بیرون بکشد. به همین دلیل، GT3 RS تنها ۱۵ اسب بخار از همتای غیر RS خود قوی‌تر است.

در عوض، مردان اشتوتگارت مجبور بودند برای سریع‌تر کردن خودرو، چسبندگی را افزایش دهند؛ بنابراین، آن‌ها روی اصلاحات آئرودینامیکی تمرکز کردند، ارتقاءهای مختلفی در شاسی انجام دادند و از لاستیک‌های کاپ ۲ کمی پهن‌تر استفاده کردند تا به همان نتیجه برسند. البته در GT3 RS ارتقاءهای دیگری هم صورت گرفته است. روی غربیلک فرمان خودرو حالا هفت دکمه و یک کنترلر دوار جدید تعبیه شده که از طریق آن‌ها می‌توان به‌صورت مجزا دیفرانسیل، میزان مداخلهٔ سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سرعت تعویض دندهٔ گیربکس دوکلاچه و کمک‌فنرها را در هشت سطح مختلف تنظیم کرد.

علاوه بر این، با دکمه‌ای بنام DRS نیز می‌توان زاویهٔ بال بزرگ عقب را تغییر داد و سطح داون‌فورس و ضریب درگ را تنظیم کرد. مثل GT3 معمولی، در اینجا هم سه حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، اسپرت و پیست وجود دارد اما فقط در حالت پیست می‌توان از همهٔ ویژگی‌های خودرو استفاده کرد. در حالت معمولی که حالت پیش‌فرض است، نمی‌توان کمک‌فنرها یا دیفرانسیل را تنظیم کرد که این یعنی هر بار خودرو خاموش می‌شود، همه‌چیز به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه بازمی‌گردد.

احساس، صدا، فرمان پذیری و تعویض دندهٔ RS بسیار شبیه GT3 معمولی است که البته هرگز چیز بدی نیست؛ بنابراین، حس و حال خودرو آشنا است و از پشت فرمان کمی بزرگ‌تر از چیزی که هست احساس می‌شود زیرا بدنهٔ GT3 بر اساس ۹۱۱ توربو ساخته شده نه کاررا و اکثر پانل‌های بدنهٔ آن از فیبر کربن ساخته شده‌اند تا کمک کنند وزن GT3 RS به ۱۴۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند.

GT3 RS این احساس را به راننده القا می‌کند که برای بیرون کشیدن تمام توانایی‌های خودرو و ثبت رکورد در دور پیست، باید کمی شجاعت به خرج دهد و این احساس تا حد زیادی درست است زیرا این اعجوبهٔ جدید پورشه فوق‌العاده سریع است اما دستیابی به این سرعت کار همه نیست. همچنین برای سریع‌تر رفتن، یافتن چیزی که واقعاً زیر پوستهٔ فیبر کربنی خودرو پنهان شده و دستیابی به بهترین نتیجه، باید در جعبهٔ اسرار بزرگ آن کاوش عمیق‌تری داشت و کمی با ابزارهای مختلف آن بازی کرد چون اگر این کار انجام نشود، جادوی پنهان در GT3 RS تا حد زیادی دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

باز کردن قفل این پورشه خیلی آسان نیست و نباید هم باشد اما وقتی درنهایت به تمام توانایی‌های آن دست پیدا کردید و فهمیدید توانایی‌های آن چقدر زیاد هستند، احساسی خواهید داشت که واقعاً باشکوه است؛ اما حتی بااین‌وجود، همیشه در حال کاوش این خودرو خواهید بود زیرا میدانید که به هرچه دست پیدا کنید، بازهم چیزی بیشتر در چنته دارد. چنین جادوی پیچیده‌ای، GT3 RS جدید را به خودروی بسیار خاصی تبدیل کرده است که می‌توان آن را یکی از بهترین‌های تاریخ دانست.

جمع‌بندی

هرچقدر هم فکر می‌کردید نسل جدید پورشه ۹۱۱ GT3 RS خوب است، دوباره فکر کنید و آن را دو برابر کنید. از چسبندگی آئرودینامیکی شگفت‌انگیز گرفته تا عملکرد خالص موتور شش سیلندر تخت و درگیری شدید راننده، GT3 RS خودرویی است که گویی به حد نهایی مهندسی رسیده است و هرگز چیز دیگری مثل آن وجود نخواهد داشت.

منبع:پدال