مردان مرسدس AMG هر چیزی که دم دست داشته‌اند را داخل نسل جدید C63 ریخته‌اند. اما مثل غذای کاملاً جدیدی که برای اولین بار می‌خورید، طعم C63 هم کمی عجیب احساس می‌شود. دو نسل قبلی C63 خودروهایی وحشی و چموش با یک موتور V8 بزرگ بودند و اعتقاد داشتند که لذت از سرعت مهم‌تر است اما نسل جدید چنین اعتقادی ندارد.

این خودرویی سریع اما سنگین و چابک اما رام شده است. البته قطعاً C63 جدید در دنیای واقعی سریع‌تر از نسل‌های قبلی خواهد بود اما برخی از ویژگی‌هایی که پرچم‌دار خانوادهٔ C کلاس را به یکی از سدان‌های موردعلاقهٔ ما تبدیل کرده بود از دست داده است. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر این ماشین به توربوشارژری بزرگ‌تر از C43 با موتور برقی برای چرخاندن آن پیش از ورود گاز اگزوز برای کاهش تأخیر توربو مجهز است و به‌تنهایی ۴۷۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند خروجی این موتور تقریباً به‌اندازهٔ نسخهٔ پایهٔ C63 قبلی است اما صدای آن فاصلهٔ زیادی با V8 نسل گذشته دارد و به‌اندازهٔ همهٔ موتورهای ۲ لیتری توربوشارژ دیگر معمولی احساس می‌شود.

مکمل این پیشرانهٔ چهار سیلندر قدرتمند اما یک موتور الکتریکی به همراه پکیج باطری لیتیوم یونی ۶.۱ کیلووات ساعتی است که هردو روی محور عقب نصب شده‌اند. این موتور به‌طور مداوم ۹۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما می‌تواند به مدت ۱۰ ثانیه حداکثر تا ۲۰۴ اسب بخار قدرت تولید کند؛ بنابراین، مجموع خروجی ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور این سیستم فقط گاهی اوقات در دسترس خواهد بود. همچنین خروجی موتور الکتریکی به حالت‌های رانندگی هم بستگی دارد و می‌تواند از تنها ۲۵ درصد قدرت تا ۱۰۰ درصد متغیر باشد.

حداکثر توان موتور الکتریکی فقط در حالت رانندگی ریس و با فعال کردن حالت بوست به‌صورت مجزا ارائه می‌شود که فرایندی کمی پیچیده و دشوار است. حالت بوست که برای رانندگی در پیست در نظر گرفته شده، بهترین عملکرد خود را در کنار سیستم Track Pace ارائه می‌کند که چندین پیست مختلف در آن ذخیره شده است. این سیستم دو استراتژی مختلف برای مدیریت موتور و باطری را در اختیار راننده می‌گذارد که در استراتژی «استقامت»، موتور الکتریکی را برای زدن بیشترین دور ممکن در پیست تنظیم می‌کند.

در پیست آسکاری، سیستم در مسیرهای کوتاه‌تر و قسمت‌هایی که به ترمز گیری‌های شدید نیاز دارد برای بازیابی انرژی و شارژ باطری‌ها استفاده می‌کند اما با مستقیم شدن مسیر، نوشتهٔ BOOST روی صفحه آمپر چشمک میزند تا نشان دهد که حداکثر گشتاور موتور الکتریکی را ارائه می‌کند. در این موقعیت‌ها و خصوصاً هنگام خروج از پیچ‌ها گشتاور اضافی تأثیر محسوسی دارد؛ اما پشت فرمان خودرو نمی‌توان در زمان و مکان مناسب نیرو را به کار برد و به همین دلیل، به نظر می‌رسد تمام هدف سیستم این است که خارج از کنترل راننده باشد. این دقیقاً برعکس چیزی است که من در یک خودروی پرفورمنس می‌خواهم.

Track Pace علاوه بر اینکه راننده را در مورد وضعیت بوست مطلع می‌کند، لپ تایم‌هایی که زده است را هم نشان می‌دهد و از او می‌خواهد سریع‌تر رانندگی کند، با سرعت بیشتری وارد پیچ‌ها شود و دیرتر ترمز کند اما C63 همیشه به انجام این کارها روی خوشی نشان نمی‌دهد. دلیل اصلی این موضوع وزن حدود ۲۱۰۰ کیلوگرمی است که ۳۲۰ کیلوگرم از C63 هشت سیلندر قبلی و حدود ۳۶۰ کیلوگرم از ب‌ام‌و M3 کامپتیشن xDrive سنگین‌تر است. این یعنی C63 جدید سدان بسیار سنگینی است و این وزن در پیست کاملاً روی عملکرد خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، هنگام ورود به پیچ‌ها باید سرعت را کم کرد تا خودرو همکاری کند و در خط موردنظر بماند. لاستیک‌های میشلن نیز تحمل این وزن را ندارند و جیغ می‌کشند.

حتی در تهاجمی‌ترین حالت کمک‌فنرهای تطبیقی، C63 همچنان در پیست احساس نرمی دارد و هنگام ترمز گیری شیرجهٔ شگفت‌انگیزی از خود نشان می‌دهد. همچنین هرچند در اینجا سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود اما خودرو هرگز آن‌قدر که انتظار می‌رود در پیست چابک یا جذاب احساس نمی‌شود. البته با خروج از پیست و رفتن روی جاده، کل ماجرا بهتر می‌شود. در حالت رانندگی تمام الکتریکی، به‌راحتی می‌توانید فراموش کنید که پشت فرمان یک AMG نشسته‌اید هرچند که برد خودرو در این حالت فقط ۱۳ کیلومتر است.

در حالت رانندگی راحت، کیفیت سواری عالی است و تعامل بین موتور الکتریکی و بنزینی خیلی خوب صورت می‌گیرد اما اسپرت و اسپرت پلاس بهترین حالت‌های رانندگی C63 هستند. در این حالات، فرمان که در هر شرایطی بی‌احساس به نظر می‌رسد، حداقل سنگین‌تر و پاسخگوتر شده و خودرو کمی سرزنده‌تر می‌شود هرچند که این به معنای سریع‌تر شدن نخواهد بود. درواقع، هنگام رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ، C63 شبیه یک آام‌گ ۶۸۰ اسب بخاری احساس نمی‌شود. مرسدس شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این ماشین را ۳.۳ ثانیه اعلام کرده که تنها یک‌دهم ثانیه از M3 کامپتیشن چهارچرخ محرک سریع‌تر است. بله C63 در دورهای پایین کشش قدرتمندی داد و هماهنگی موتور الکتریکی و بنزینی آن واقعاً نمونه‌ای مثال‌زدنی از دقت و نرمی هستند اما نتیجهٔ همهٔ این مهندسی‌ها به شتاب نفس‌گیر ختم نشده است.

سازمان EPA هنوز مصرف سوخت نسل جدید C63 را اعلام نکرده اما قطعاً کم‌مصرف‌ترین خودروی این کلاس خواهد بود ولی چیزی که در چنین خودرویی برای خریداران اهمیت دارد پرفورمنس و شخصیت است و در این بخش، سدان جدید افلترباخ آن‌طور که انتظار می‌رفت عمل نکرده است. این ماشین بهتر از هر زمان دیگری بین راحتی و پرفورمنس تعادل برقرار گرده است اما C63 باید یک پسر وحشی، شرور، کمی دیوانه و مهم‌تر از همه، افراطی باشد درحالی‌که در نسل جدید، این هیولا بیش‌ازحد رام و منطقی شده است.

منبع:پدال