هرچند AMG را به‌عنوان زیربرند مرسدس بنز می‌شناسیم که نسخهٔ پرفورمنس تقریباً همهٔ محصولات این شرکت را ارائه می‌کند اما AMG پیش از ادغام با مرسدس در اواخر دههٔ ۹۰، یک تیونر مستقل بود؛ اما حتی در همان زمان هم مدل‌های تیونینگ AMG همیشه بسیار مطلوب بودند مثل این مرسدس بنز ۵۶۰SEL 6.0 AMG مدل ۱۹۹۱ که حالا به حراج گذاشته شده است.

این خودرو که در سال ۱۹۹۱ به خریداری در ژاپن تحویل داده شده، متعلق به آخرین سال تولید نسل W126 مرسدس بنز S کلاس است پیش از آنکه با نسل مدرن‌تر W140 جایگزین شود. مشخص نیست که تیونینگ AMG روی این ماشین بلافاصله پس از خرید انجام شده یا بعداً صورت گرفته است ولی ۵۶۰SEL 6.0 AMG داستان ما در سال ۲۰۱۸ به ایالات‌متحده وارد شد و هم‌اکنون روی کیلومتر شمار آن عدد ۷۲,۹۷۵ کیلومتر نقش بسته است.

این خودرو در ابتدا به رنگ مشکی بوده اما بعداً با رنگ نقره‌ای دوباره رنگ‌آمیزی شده است. کیت بدنهٔ جذاب AMG نیز که شامل سپرهای اسپرت همرنگ بدنه، رکاب‌های جانبی اسپرت و اسپویلر برجستهٔ عقب می‌شود، در وضعیت کاملاً مطلوبی قرار دارد. این خودرو همچنین روی رینگ‌های آلیاژی سه‌تکهٔ AMG قرار گرفته که توسط OZ ساخته شده‌اند و با دو سر اگزوز در عقب نیز خود را از دیگر S کلاس‌های آن زمان متمایز کرده است.

هرچند این S کلاس متعلق به چهار دهه پیش است اما به‌عنوان پرچم‌دار مرسدس بنز، از کابین مجلل و کاملاً مجهزی بهره می‌برد. صندلی‌های چرمی با گرم‌کن در جلو و عقب، تنظیم برقی و حافظه برای راننده، کنترل تهویهٔ اتوماتیک، سانروف برقی و کروز کنترل ازجملهٔ این تجهیزات هستند. همچنین روی داشبورد، کنسول میانی و درها تریم چوبی کار شده و AMG قطعات چوبی بیشتری مثل دسته‌دنده و میزهای تاشوی عقب را به آن اضافه کرده است. لوگوی AMG روی غربیلک فرمان، صفحه آمپر و پلاک فلزی روی کنسول میانی هم راننده را از چیزی که زیر کاپوت پنهان شده مطلع می‌کند.

صحبت از زیر کاپوت شد. در اینجا یک پیشرانهٔ V8 اصلاح‌شده قرار گرفته که توسط AMG از ۵.۵ لیتر به ۶ لیتری ارتقاء پیدا کرده و به دو میل‌سوپاپ در هر سر سیلندر مجهز شده است. این موتور حدود ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که با استانداردهای امروزی چندان زیاد به نظر نمی‌رسد خصوصاً با توجه به اینکه S63 قبلی ۶۱۲ اسب بخار قدرت داشت و انتظار می‌رود این رقم در S63 E-Performance جدید حتی افزایش هم داشته باشد.

بااین‌حال، خروجی موتور AMG افزایش قابل‌توجهی نسبت به ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور ۵۶۰SEL استاندارد داشته است و این اعداد برای زمانی که سدان‌های پرفورمنس هنوز رواج پیدا نکرده بودند چشمگیر به نظر می‌رسند. این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به محور عقب منتقل می‌شود یعنی جایی که با دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و ساب‌فریم تقویت‌شده ارتقاء پیدا کرده است.

طبق اعلام فروشنده، این خودرو آخرین بار در سال ۲۰۲۱ سرویس شده که طی آن مایعات خودرو شامل روغن موتور، روغن گیربکس، روغن ترمز و آب رادیاتور تعویض شده و به لنت و دیسک‌های ترمز جدیدی مجهز شده است. همراه با این سدان اسپرت کلاسیک یک کیف چرمی و دفترچه راهنمای کارخانه به زبان ژاپنی هم ارائه می‌شود. بالاترین پیشنهادی که تا زمان نگارش این مطلب برای این S کلاس AMG ارائه شده ۱۴۰ هزار دلار است.

منبع:پدال