بی‌ام‌و M می‌گوید تا زمانی که پیشرانه‌های درون‌سوز وجود داشته باشند به تولید پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر ادامه خواهد داد و این روند برخلاف شرکت‌هایی همچون مرسدس-ای ام جی است که در دوران الکتریکی سازی اقدام به استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم کرده‌اند. فرانک فن میل رئیس بی‌ام‌و M در مصاحبه با رسانه‌ها به این سؤال که آیا پیشرانه ۶ سیلندر را با گزینه ۳ سیلندر قوی‌تر در نسخه‌های M خالص جایگزین خواهند کرد یا خیر پاسخ داده است. او گفته است:


امیدوارم که این سؤال تنها برای شوخی باشد زیرا بدیهی است که ما از هیچ پیشرانه ۳ سیلندر استفاده نمی‌کنیم. ما حتی در محصولات پرفورمنس خود از پیشرانه‌های ۴ سیلندر نیز استفاده نخواهیم کرد. من می‌دانم شرکت‌های دیگری وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم.


 

اظهارات فن میل به معنی تحقیر پیشرانه‌های کم‌حجم و با تعداد سیلندرهای پایین است و این سخنان در حالی به زبان آورده می‌شوند که بی‌ام‌و M قبلاً خودروی ۴ سیلندر یعنی M3 E30 را بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ تولید کرده است. رسانه‌ها با این برند برای تائید سخنان فن میل و تناقض آن با استراتژی پیشین بی‌ام‌و تماس گرفته‌اند و سخنگوی این برند در آمریکا ضمن تائید اظهارات فن میل افزوده است:


بی‌ام‌و اظهار می‌دارد تا زمان تقاضای بازار به عرضه پیشرانه‌های درون‌سوز متعهد خواهد بود. البته حرکت به سمت الکتریکی سازی که با تولید محصولاتی همچون بی‌ام‌و XM و M هیبرید V8 GTP مسابقه‌ای برجسته شده نقش مهمی در آینده محصولات پرفورمنس بی‌ام‌و M خواهد داشت.


M

سخنگوی بی‌ام‌و ادامه می‌دهد:


قطعاً M3 E30 نقش مهمی در تثبیت برند M ایفا کرده و حتی خودروهای فرمول ۱ با پیشرانه ۴ سیلندر نیز وجود داشته‌اند اما این اتفاق حدود ۴۰ سال پیش رخ داده و از آن زمان تاکنون تغییرات بسیار زیادی را شاهد هستیم.


احتمالاً سخنگوی بی‌ام‌و به این حقیقت اشاره می‌کند که خودروهای مدرن امروزی سنگین‌تر و حجیم‌تر از مدل‌های پیشین هستند. M3 آن زمان وزن ۱۱۶۵ کیلوگرمی داشت درحالی‌که سبک‌ترین خودروی کنونی بی‌ام‌و M یعنی M2 جدید وزن ۱۷۳۰ کیلوگرمی دارد. همچنین استانداردهای مربوط به پرفورمنس نیز بسیار تغییر یافته‌اند و سدان ها و شاسی بلندهای پرفورمنس مدرن بسیار سریع‌تر و قوی‌تر از خودروهای گذشته هستند. البته همان‌طور که مرسدس-ای ام جی C63 S E پرفورمنس نشان داده است، پیشرانه‌های ۴ سیلندر توربو می‌توانند قدرت زیادی داشته باشند و این موضوع به خصوص در زمان همکاری با واحدهای الکتریکی نمود بیشتری دارد. ما همچنین می‌توانیم به پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری پرقدرت تویوتا در GR یاریس و GR کرولا اشاره کنیم. همین موضوع باعث می‌شود باور کنیم تصمیم بی‌ام‌و M دراین‌باره اکثراً به شخصیت و صدای محصولاتش مربوط می‌شود تا به این ترتیب از رقبا متمایز شود.

بی‌ام‌و XM اولین خودروی الکتریکی شده و کامل از بخش M است و پرچم‌دار پرفورمنس این شرکت به شمار می‌رود. خودروهای i4 M50، iX M60 و i7 M70 نیز جزو دیگر محصولات جدید این شرکت هستند. بی‌ام‌و M اخیراً تیزری از یک خودروی الکتریکی چهار موتوره را منتشر ساخته است. این خودرو بر پایه i4 شکل گرفته و می‌تواند معادل الکتریکی M3 و M4 بنزینی باشد.

ژرمن‌ها همچنین گفته‌اند به ادامه عرضه گیربکس‌های دستی متعهد هستند. همان‌طور که می‌دانید نسل جدید بی‌ام‌و M2 چند هفته پیش با طراحی جنجالی اما قوای محرکه جذاب معرفی شد. این خودرو یکی از معدود محصولات پرفورمنس بازار است که همچنان با گیربکس دستی عرضه می‌شود. هم‌اکنون این خودروساز مشهور می‌گوید گیربکس دستی را تا پایان سال ۲۰۳۰ عرضه خواهد کرد. فرانک فن میل رئیس بی‌ام‌و M درباره آینده گیربکس دستی پاسخی رضایت‌بخش داده است. او می‌گوید:


گیربکس دستی متأسفانه طرفداران زیادی ندارد. این نوع گیربکس بیشتر در کلاس خودروهای M2، M3 و M4 دیده می‌شود و ما برای این خودروها همچنان گیربکس دستی را ارائه خواهیم کرد. این خودروها تا پایان دهه جاری میلادی در دسترس خواهند بود.


M

به گزارش پدال و به نقل از موتور وان، ظاهراً درخواست‌ها و کمپین‌های طرفداران خودرو در فضای مجازی برای حفظ گیربکس دستی توسط سایر خودروسازان نیز در تصمیم بی‌ام‌و مؤثر بوده‌اند. تیمو رش نایب‌رئیس بخش فروش و مشتریان بی‌ام‌و M خاطرنشان می‌سازد:


مشتریان کارزارها و نظرسنجی‌های اینترنتی را درباره حفظ گیربکس دستی به راه انداخته‌اند.


M

البته جلب نظر مدیران رده‌بالای بی‌ام‌و به منظور حفظ این نوع گیربکس‌ها راحت نبوده است. رش می‌گوید مدیران بی‌ام‌و دلیل حفظ گیربکس‌های دستی را در دورانی که نمونه‌های اتوماتیک تعویض‌های سریع‌تری دارند پرسیده‌اند اما بخش بازاریابی پاسخ ساده‌ای داشته و آن اینکه مشتریان خواهان این نوع گیربکس‌ها هستند. این اتفاق در نسل جدید M2 رخ داده، خودرویی که آخرین نسخه از نوع خود است چراکه از هیچ دستیار الکتریکی سود نمی‌برد. گیربکس ۶ سرعته دستی بصورت استاندارد در بازار آمریکا عرضه خواهد شد اما مشتریان آلمانی برای سفارش آن باید مبلغی اضافی پرداخت کنند. این گیربکس در M3 و M4 نیز عرضه می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

منبع:پدال