جشن گرامیداشت ۵۰ سالگی زیربرند بی‌ام‌و M آخرین توقف خود را در پیست افسانه‌ای لاگونا سکا داشت. در این رویداد پس از آنکه گروهی از خودروهای کلاسیک و مدل‌های جدید کلوپ «Legends of Autobahn» به نمایش عموم درآمدند، واحد آمریکای شمالی خودروسازی بی‌ام‌و وارد میدان نمایش شد. بی‌ام‌و هر ساله خودروهای کلاسیک بسیار خاصی را به نمایش می‌گذارد؛ امسال هم همین اتفاق افتاد. در میان خودروهای این خودروساز، شاهد حضور سری CSL بودیم که در سال ۲۰۲۲ یک عضو جدید پیدا کرد: بی‌ام‌و M4 CSL.

بتموبیل

اولین مسابقه‌دهنده سبک‌بال بی‌ام‌و که با پسوند CSL معرفی شده بود، E9 3.0 CSL محسوب می‌شد که با نام عام «بتموبیل» (خودروی بتمن) نیز شناخته می‌شود. این خودرو در میان سال‌های ۷۲ تا ۸۲ میلادی و در گروه ۸ مسابقات، نماینده برند بی‌ام‌و موتوراسپرت تازه‌تاسیس بوده است. بی‌ام‌و ۳.۰ CSL به‌عنوان نخستین خودروی این گروه مهندسی با نام رسمی «BMW Motorsport GmbH» به شمار می‌رفت. با وجود اینکه باواریایی‌ها برای در آن از لوگوی M استفاده نکردند اما آن را به‌عنوان نخستین خودروی زیربرند M می‌شناسند.

۳.۰ CSL یک مهاجم قدرتمند در رقابت‌های «قهرمانی خودروهای تورینگ اروپا» در دهه ۷۰ میلادی محسوب می‌شد. این خودرو موفق شد تا در میان سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۹ شش عنوان قهرمانی را نصیب خود کند. این سوپرخودروی تازه‌نفس توانسته بود تا در رقابت‌های ۱۲ ساعتی سبرینگ و ۲۴ ساعتی دیتونا نیز به مقام نخست کلی برسد و در مسابقات ۲۴ ساعتی لمان به ۳ عنوان قهرمانی (در سال‌های ۱۹۷۳، ۱۹۷۴ و ۱۹۷۷) در کلاس خود دست یابد.

بی‌ام‌و ۳.۰ CSL مدل ۱۹۷۳

بی‌ام‌و آمریکا برای نمایش کامل خاندان CSL، نمونه جاده‌ای ۳.۰ CSL مدل ۱۹۷۳ را نیز به نمایش گذاشت. این خودرو که برپایه E9 3.0 CSL توسعه یافته بود، برخلاف نمونه مسابقه‌ای به درهای ورودوخروج، در صندوق عقب، در کاپوت آلومینیومی و… مجهز شده بود. بی‌ام‌و در این مدل و برای بخش‌های مختلف بدنه، از ورق‌های فلزی نازک‌تری استفاده کرده بود.

آلمانی‌ها سرانجام موفق شدند تا حدود ۱۹۰ کیلوگرم از وزن این خودرو را کم کنند. آن‌ها برای این خودروی جاده‌ای از یک موتور ۳.۲ لیتری خطی ۶ سیلندر استفاده کردند که توان تولید ۲۰۶ اسب بخار قدرت را داشت و برای ۳.۰ CSL مدل ۱۹۷۳ نسبت قدرت‌به‌وزن ۶.۱۲ کیلوگرم بر اسب بخار را رقم می‌زد که برای یک خودروی جاده‌ای در آن زمان تحسین برانگیز بود. بی‌ام‌و نهایتا ۱۶۷ عدد از این خودرو را در میان سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ تولید کرد.

G82 M4 CSL

البته میان نسل آخر خانواده CSL و بتموبیل، یک خودروی افسانه‌ای دیگر هم وجود داشت: E46 M3 CSL. اما این خودرو هرگز وارد بازار آمریکا نشد و به همین دلیل در این رویداد هم به نمایش درنیامد. برخلاف M3 CSL، بی‌ام‌و G82 M4 CSL به بازار ایالات‌متحده رسیده و ظاهرا به تعداد ۳۰۰ دستگاه به فروش خواهد رسید.

BMW M3 CSL

با وجود اینکه نسل تازه این خانواده وزن به‌مراتب بیشتر نسبت‌به تک‌تک پیشینیان خود دارد اما مهندسان این شرکت موفق شده‌اند تا وزن آن را نسبت‌به نمونه عادی M4 حدود ۱۱۰ کیلوگرم کاهش دهند. بی‌ام‌و برای تکمیل پکیج این کوپه، ۴۰ اسب بخار به قدرت آن افزوده است تا نهایتا به حداکثر قدرت ۵۴۳ اسب بخار دست پیدا کند.

این خودرو با قیمت ۱۳۹ هزار دلار در آمریکا به فروش می‌‎رسد که شامل هزینه تحویل خودرو نمی‌شود (خریداران برای تحویل خودروشان باید مبلغ ۹۹۵ دلار اضافه را هم پرداخت کنند). براساس گزارش‌ها، ظاهرا بی‌ام‌و موفق به فروش تمام نمونه‌های G82 M4 CSL در آمریکا شده است. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ آیا این نسل تازه واقعا میراث‌دار خوبی برای بهترین مدل‌های بی‌ام‌و محسوب می‌شود؟!

منبع:پدال