بررسی مرسدس بنز SLC

سلطان قلب ها؛ بررسی مرسدس بنز اتاق شکاری 450SLC

نوشتار و تدوین: مهندس عمویی

مرسدس بنز SLC کلاسیک از آن دسته از خودروهای ماندگاری است که با نگاه به آن مجذوب طراحی و اصالتش خواهید شد چرا که این خودرو با پیشه طراحی بسیار اصیلی برگرفته از مرسدس بنز گالوینگ R198  و نسل بعدی یعنی بنز پاگودا R113 میباشد 

ما قبل از این که با یک خودور رو به رو باشیم با یک اثر هنری سر کار داریم هنری آمیخته شده با صنعت و اصالت که یاد آور دقت بالای طراح فقید و افسانه ای مرسدس بنز آقای برانو ساکو است 

مرسدس بنز 107 در نمونه کوپه SLC از سالهای 1971 الی 1981 تولید شده و در مدلهای کروک SL از سال 1971 الی 1989 تولید و عرضه شدند و پس از کلاس G دومین سری از طولانی ترین خودروهای تولید شده از نظر زمانی توسط این خودروساز هستند. 


انواع مدلهای مرسدس بنز 107 کوپه و کروک تحت نام های مختلف بنا بر نوع  اتاق  و حجم موتور:

(SL کروکR107) و ( SLC کوپه C107) 

(280 SLC) ، (300 SL) ، (350SL) ، (350SLC) ، (380SL) ، (380SLC) ، (420SL) ، (450SL) ، (450SLC) ، (450 SLC) (5.0 500SL) ، (500SLC) و (560 SL)

R107 & C107 poster | Mercedes-Benz Forum


R107 در سال 1971 جایگزین W113 SL-Class شد و در سال 1989 با R129 SL-Class جایگزین شد.

مدل قبلی W113 در آمریکای شمالی با 19،440 واحد (40٪) از 48،912 واحد کل در ایالات متحده به فروش رسید. R107 و C107 با موتورهای متنوع تر، طراحی سپر سفارش آمریکا ، چراغ های جلو و طراحی مدیریت آلایندگی به روز تر در  بازار آمریکا به فروش میرسید. 

در مجموع R107 و C107 به تعداد 204.377 دستگاه در ایالات متحده (68٪) از مجموع 300،175 واحد فروخته شدند (بدون احتساب فروش بازار جهانی)

C107/SLC یک خودرو کوپه چهار صندلی با سقف است اما R107/SL یک خودرو دو نفره روباز (رودستر) است که ظریف دو نفر را دار میباشد C107/SLC در سال 1971 جایگزین W111 کوپه شد

آرم مرسدس بنز تشکیل شده از دایره ای ساده که نماد تاج افتخار برای این محصول به همراه ستاره ای 3 پر به مفهوم تسلط بر آب، زمین و هوا می باشد که البته بنا به نظر نگارنده همانطور که لوگوی مرسدس بنز ابتدا فقط ستاره بوده و بعد دایره تاج افتخار اضافه شد جای پره یِ چهارم که همانا تسلط بر قلب ماشین دوستان می باشد در این لوگو خالیست.

مرسدس بنز 450SLC

مرسدس بنز 450SLC

میزان محبوبیت و خلاقیت در طراحی هر خودرو را می توان از اقبال مصرف کنندگان به نسل‌های قبل‌تر آن کمپانی دانست. که می توان مرسدس بنز را پیش قراول محبوبیت مدل های پیشین علاوه بر مدل‌های جدید دانست.

یکی از محبوب ترین مدل های بنز، مرسدس اتاق 107 می باشد که در زمان ورود به ایران به اتاق شکاری شهرت یافت. این مدل امروزه همچنان در صدر محبوب ترین ها می‌باشد، چنانچه با گذر در خیابان عباس آباد تهران با اینکه قریب به 45 سال از عرضه اولیه آن می گذرد در چند نمایشگاه می توان نسخه هایی را برای فروش مشاهده نمود.

بنز شکاری به هر دونسخه SL و SLC با کد اتاق های R107 و C107 اتلاق می شود. بنز های اس ال از سال 1971 تا 1989 تولید شده است و دارای سقف دو حالته کروک و فلزی جدا شونده می باشند و بنز های اس ال سی دارای سقف فلزی می‌باشند.و از سال 1971 تا 1981 تولید شده اند.

مرسدس بنز 450SLC

مرسدس بنز 450SLC

بزرگترین وجه تمایز SL با SLC کروک بودن SL میباشد که با کد R107 شناخته میشود و مدل کوپه این خودرو SLC که با کد C107 معرفی شد یک کوپه لوکس میباشد.

این نوع بنز در دونسخه اروپایی و سفارش آمریکا به ایران وارد شده است. مهمترین وجه تمایز ظاهری در مدل های آمریکایی 4 چراغ گرد بودن چراغ های جلو، سپر بلندتر با نسبت فاصله از اتاق با سیستم جک دار که همین سپر بلند دلیل بر نامگذاری سپر آمریکایی گشت و همجنین وجود راهنما در زیر سپر می باشد.

تصویری از مرسدس 107سفارش آمریکا

تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز R107/C107 - بلاگ دیوار

مرسدس بنز 450SLC

اتاق 107 در تیپ های 280-300- 380-350-450- 500-560 تولید شده اند که اکثر مدل های موجود در ایران یا هیولاهایی با موتور 8 سیلندر خورجینی350 و 450 هستند و تعداد کمی هم با موتور شش سیلندر 280.

قدرت موتور نسخه های شش سیلندر 280 در زمان تولید در حدود 185 اسب بخار بوده است و نسخه های هشت سیلندر نیز در بهترین حالت 225 تا 240 اسب بخار (500 SL/SLC) قدرت را راهی چرخ های عقب می کردند.

بنزهای شکاری 280 مدل های بالای 1974 هستند و مدل های 380 و 500 مدل های بعد از سال 1980 می باشند. نسخه های سپر آمریکایی توان موتور کمتری نسبت به نسخه های اروپایی دارند که شاید بتوان دلیل آنرا نصب کاتالیزور دانست که امروز بر روی اکثر خودروها نصب می‌باشد.

در هفته گذشته با یکی از زیباترین اس ال سی های تهران ملاقات کردیم. خودرویی کلاسیک با مدل 1978 میلادی به رنگ نقره ای، در نمای جلو چراغ های مستطیلی حکایت از سفارش اروپا بودن خودرو داشت که با برف پاک کن بر روی چراغ که حکم آپشن چراغ شور خودروهای امروزی را دارد زیبایی دو چندانی پیدا کرده بود.

دور تا دور خودرو فلاپ فابریک بود. اکثرا بنزهای شکاری دارای رینگ رونال می باشند ولی خودروی مورد بررسی ما دارای رینگ لورینزر بود که زیبایی دوچندانی به خودرو داده بود.


مرسدس بنز 450SLC

مرسدس بنز 450SLC

در نمای عقب هم چراغ ها به صورت فابریک اروپایی بودند. در بنزهای سفارش آمریکا چراغ خطر عقب در گوشه چراغ بعد از راهنما چراغ قرار دارد یعنی بر روی لبه ای که بر روی گلگیر کشیده شده است.

ولی در مدل های معمولی راهنما تا انتها بر روی گلگیر کشیده شده است. در داخل خودرو تریم داشبورد بسیار سالم و مانند روز اول بدون هیچ گونه ترکی مشاهده شد.

در نمای وسط دریچه های کولر به صورت گرد قرار دارد که در نسل های بعد هم این شمایل رعایت شده است و نشان از صالت این برند دارد. صفحه سرعت سنج به کیلومتر بود که در نمونه های آمریکایی به مایل نشان داده می شود.

خودرو را روشن کردیم و با استارت غرش دلنشین موتور 8 سیلندر که به نرمی کار می کرد شنیده شد.

شیفتر را در حالت درایو قرار دادیم. بدون هیچ گونه ضربه یا تقه ای خودرو شروع به حرکت کرد با توجه به عمر 40 ساله خودرو تعویض دنده ها به نرمی انجام می گرفت از نکات جالب اتاق 107 این است که آپشن هایی فراتر از زمان خود دارد.

مانند کروز کنترل که در نمونه مورد بررسی سالم بود. برخی از مدل های 450 دارای سیستم پنوماتیک هستند.


مرسدس بنز 450SLC

مرسدس بنز 450SLC

شاید خیلی از دوستان این ضرب المثل مصطلح بین خودرو دوستان راشنیده باشند که بنز نرم تر و ب. ام. و شتاب بالاتری دارد. با قسمت دوم موافق نیستم اما دلیل اصلی نرم بودن بنز در مدل های پایین تر به خاطر سیستم کمک فنرهای آن می باشد که بر خلاف دیگر خودرو های آن دوران که به نرمی کمک فنر داخل می رود و به سختی بیرون می آید و در دست اندازها چاله و یا هر ناهمواری حس می شود (مگر در خودروهای آمریکایی که به دلیل وزن و فاصله زیاد بین محورها، حرکت کمک فنر دوران ایجاد می کند و ضربه حس نمی شود و ژیان که از ژامبون به جای فنر استفاده شده است) در بنز کمک فنر به سختی داخل می رود و به نرمی بیرون می آید و در سرنشین لرزش کمتری را حس می کند. همین سیستم تعلیق دلیل خرامان حرکت کردن بنز نسبت به دیگر خودروها می‌باشد.

سیستم هیدرولیک فرمان و تمام گیج ها سالم بودند و ترمز ای بی اس از خیلی از خودروهای امروزی عملکرد بهتری داشت.

خودروی فوق با اینکه بازسازی شده نبود ولی با وسواس خاصی نگاه داری و رسیدگی شده بود و به کوچکترین جزئیات فنی رسیدگی شده بود.


مرسدس بنز 450SLC

مرسدس بنز 450SLC

این روزها مرسدس بنز های سری SL و SLC در زمره محبوب ترین خودروهای کلاسیک موجود در کشور طبقه بندی می شود و در نمونه های بکر و کم کارکرد از قیمت قابل توجه چند صد میلیونی برخوردارند.

شاید برخی از کلکسیونرهای خودرو بر این باور باشند که زمانی خودرو ارزشمند می شود که فقط به تعداد اندک تولید شده باشند که این مورد قبول نگارنده نیست ولی اگر این سخن اندکی صحیح باشد در مورد تک تک مدل های تولید شده مرسدس بنز باید گفت که ارزش کلکسیونی دارند و همچون جواهری هستند که بر جمال و صلابت استفاده کننده می افزایند و همچون گنجی هر روز ارزش افزوده پیدا می کنند.

با تشکر از مالک محترم خودرو آقای رامان زحمتکش نه به دلیل همکاری صمیمانه با خودروبانک بلکه برای نگهداری این گوهر ارزشمند.


آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی.

09123964690

09392004206